Archive | Marknadsföring

Ordlista

Bounce: Ett meddelande som inte levereras snabbt, av orsaker som e-postadressen är felaktig eller inte längre finns,  mottagarens brevlåda är full, e-postservern är ligger nere eller systemet upptäcker skräppost eller stötande innehåll. Bounce rate (also return rate): Totalt antal studsar dividerat med antalet skickade e-postmeddelanden.

Call to action: Vanligtvis en knapp (bild) eller text som länkar till en specifik åtgärd – besöka en sida på en webbplats (Landing page), hämtar ett dokument eller fylla i en enkät. Alternativt kan det vara en uppsättning instruktioner som ges till kunderna för att uppnå det önskade resultatet (Exempel: ”Ring för mer information”).

Campaign: En kampanj är ett e-postmeddelande skickat till en grupp människor (en kontaktlista). Typer av kampanjer inkluderar: A / B-split test, Auto-responder, Återkommande kampanjer och Vanliga kampanjer.

Click: Data insamlade om alla länkar som det har klickats på. Resultatet kan tas fram som Excel och/eller en Heatmap. Click rate: Totalt antal klick på e-postlänk (ar) dividerat med antalet öppna e-postmeddelanden.

Content Marketing: Delning av media eller publicering av innehåll, till exempel e-böcker, nyheter, foton eller anekdoter, för att förvärva kunder.

Delivered rate: Antal e-postmeddelanden skickade minus antalet studsar och filtrerade meddelanden, dividerat med det totala antalet skickade e-postmeddelanden.

Email client, Email Web client: Programvaran eller webbaserade gränssnitt som används för att läsa e-post. Outlook Express eller Apple Mail är exempel på e-postklienter; Gmail eller Hotmail är exempel på webbaserade klienter .

Email Footer: Sektion med information som finns i slutet av ett e-postmeddelande. Footers bör innehålla kontaktinformation, till exempel ditt företags namn och adress, och en unsubscribe link; Footer kan också innehålla produktinformation eller varumärkesmeddelande.

Engagement: Andelen av öppningar och klick per kampanj som ger en uppfattning om den övergripande prenumerantinteraktionen inom ett kontos kampanjer.

HTML-message: E-postmeddelande som innehåller någon form av formatering annat än text. Det kan innehålla specifik typsnitt, grafiska bilder, logotyper och färger.

Groups (segments): Indelningarna i en lista bestämd av olika attribut, till exempel öppen historik eller e-post suffix.

Landing page: Sidan (antingen på din webbplats, blogg eller ett socialt uttag) som människor landar på för att få ytterligare information som inte omfattas av e-postmeddelandet. Kallas också: Splash-sida, microsite, klicka på sidan eller studsningssidan.

List Hygiene: Kontroll av en e-postmarknadsförteckning där bästa praxis följs upp med viljan. Det inkluderar, men är inte begränsat till, undertryckande av abonnemangade medlemmar, bekräftade inloggade abonnenter och hantering av dubbla e-postmeddelanden.

Open: Ett HTML-meddelande där mottagaren har gjort bilder av det mottagna e-postmeddelandet. Implicerat Öppet: Eftersom öppningen inte innehåller öppna e-postmeddelanden, om mottagaren klickar på en länk inom e-postmeddelandet, är det ”underförstått” att mottagaren har öppnat (och läser) e-postmeddelandet. Öppen kurs: Summan av HTML-meddelandemottagare som visade öppnade e-postmeddelandet (visade bilderna) och de som klickade på en länk inom e-posten, dividerat med det totala antalet personer i listan. Bra öppna priser är mellan 15% – 40%.

Opt in, Subscribe: Processen att ansluta till en e-postlista, antingen via ett e-postkommando, genom att fylla i en webbformulär eller offline genom att fylla i ett formulär eller be om att läggas till muntligt. Vid muntliga tillägg ska du skicka ett bekräftelsemail som ska vara ditt bevis på att kunden har valt in på din lista. Se även: Bekräftad opt-in, dubbeloptagning, bekräftelsemail och Välkommen e-post.

Opt-out, Unsubscribe: En begäran om att ta bort en e-postadress från en specifik lista, eller från alla listor som drivs av en enda ägare, antingen via ett mailat kommando till listeservern eller genom att fylla i ett webbformulär.

Role Accounts: Rollkonton (admin @, support @, sales @) är e-postadresser som inte är kopplade till en viss person, utan snarare med ett företag, en avdelning, en position eller en grupp. De är inte generellt avsedda för personligt bruk, eftersom de vanligtvis innehåller en distributionslista över mottagare.

Sent emails: Antal e-postnamn som skickas i en enskild post. Avspeglar inte hur många som levererades eller betraktades av mottagarna.

Sign Up Form: En anpassningsbar blankett som du kan lägga till på din webbplats för att få folk att prenumerera på din lista.

Spam: Det populära namnet på oönskad kommersiell e-post. Spamfilter: Ett program som utvärderar information inom inkommande e-postmeddelanden för att bestämma sannolikheten för att det är spam.

Suppression list: En lista med e-postadresser som du vill ha tagits bort från dina vanliga brevlistor, antingen för att de har valt bort dina listor eller för att de har meddelat andra mailare att de inte vill ta emot utskick från ditt företag.

0

”Noreply” är Aldrig Bra

Avsändare som använder ett ”noreply @”  som från-adress ger intrycket att de inte bryr sig om feedback.

Email är ett tvåvägs kommunikationsmedel; att använda noreply @ kan hindra viktig återkoppling av kunder, speciellt om du inte uppger andra kontaktvägar i utskicket.

Hur ”noreply @” påverkar leverans


  • Dessa utskick är mer benägna att flagga som SPAM.
  • Använda en noreply @ adress har förknippats med att minska läsning/öppning av utskick, fler som avprenumererar och mer klagomål om Spam.

Steg att ta innan du slutar använda en ”noreply @”


  • Bestäm vem/vilka utskicken kommer att skickas ifrån. Ditt varumärkes namn som en del av avsändarens namn är en bra idé, liksom att använda en mänsklig eller relevant avdelning

Exempel:

Jane, Ditt företag – jane@dindoman.se

Fakturering, Ditt företag – fakturering@dindoman.se

  • Skicka ett mail som informerar dina kunder/prenumeranter om att du kommer att ändra din ”från” adress inom kort:
    • Nämn vad den nya adressen kommer att vara
    • Uppmuntra dem att lägga till det till sina säkra avsändare eller kontaktlista
    • Nämn att du välkomnar feedback, kommentarer och … svar
0

Fortfarande relevant?

E-post har funnits sedan Internet gjorde sin debut på cd-skivor som skickades till dig. Då när telefonlinjer användes för att ansluta till World Wide Web.

Du kanske tror att e-post är lite gammaldags. Bara för gamla surkarter, eller för att skicka bilder till moster Lorraine.

Men en av de saker som är intressanta med e-post är att även i denna dag och ålder kommer folk att kolla upp sin inkorg flera gånger om dagen – delvis beroende på förekomsten av smartphones.

Det är ett bra sätt att nå dem när de vill höra från dig, för att de vill höra från dig.

Du kan också rikta in specifikt innehåll till vissa användare baserat på tidigare åtgärder som de tagit med avseende på e-postmeddelanden som du har skickat eller centrerad kring frågor du frågade dem och personifierar informationen som skickas till dem.

Den information du samlar ihop slutar inte där: Tack vare de detaljerade rapporterna du får kan du mäta vad dina kunder vill höra om och modellera dina sociala medier meddelanden för att reflektera den återkoppling du fick.

Med låga kostnader och flexibla planer behöver du inte vara stor för att göra nytta.

Så vad väntar du på? Kom igång!

0

Läs mig!

Ditt avsändarnamn, ämnesrad och preheader-texten är nyckeln till att få prenumeranter att känna igen och i slutändan läsa dina meddelanden.

Vem skickade dem e-postmeddelandet:


Människor tenderar att hoppa över (eller skicka till skräppostmappen) e-postmeddelanden från okända avsändare. Avsändarnamnet på varje utskick ska vara igenkännligt och konsekvent. Detta innebär normalt att du använder namnet på ditt företag eller varumärke. Det kan också vara en bra idé att inkludera en persons namn eller en specifik roll. Försök att undvika tvetydiga ”från” adresser, som ”Nyhetsbrev” och ”noreply@”.

Vad handlar utskicket om:


Ämnesrubriker är också avgörande för att fånga uppmärksamhet. De bör skapa intresse för innehållet. En bra ämnesrad svarar på frågan ”Varför ska jag läsa detta?” Och en tydlig specifik beskrivning av utskickets innehåll fungerar oftast bäst. Håll det så kort som möjligt, samtidigt som du säger vad du behöver säga.

Du bör alltid testa med olika tillvägagångssätt. Dina prenumeranter lockas av ämnesrader, frågor eller ämnesrader av olika längder.

Några saker att komma ihåg:

  • ANVÄND INTE BARA STORA BOKSTÄVER
  • Använd inte många utropstecken !!!!!!!!
  • Försök att undvika ord som ”gratis” och de flesta saker som är relaterade till spelande.

Var noga med att testa dina e-postmeddelanden, med de inbyggda verktygen och genom att skicka e-post till dig själv, för att se var de hamnar.

Detaljerna:


Preheadern är ett textstycke placerat högst upp på ditt meddelande som du kan använda för att komplettera ämnesraden. Vissa e-postklienter visar textstycket redan innan e-postmeddelandet öppnas, så du kan använda det för att påminna prenumeranter vart de registrerade sig, be dem lägga till ditt namn/avsändare i deras kontaktlista eller att visa bilder i dina utskick.

0

Ser bra ut

Ett bra designat utskick innehåller en blandning av text och bilder, med viktiga rubriker, länkar och information i textform.

Överst


  • Logga: ska vara klickbar och länka tillbaka till din webbplats.
  • Korta meningar: Vad står det i utskicket för att uppmana till att visa bilder.
  • Länk för att öppna utskicket i en webbläsare: [SHOWEMAIL]

Huvudinnehåll


  • Beskrivande titel
  • Textning (om det behövs)
  • Kort stycke, text eller punkter med huvudfunktioner: inte mer än några meningar; utskicket ska omdirigera till en målsida där mer omfattande information kan hittas.
  • Uppmaning: en bild, knapp eller text med en länk som uppmuntrar människor att gå till en målsida eller en fysisk handling (som att ringa eller besöka dig)
  • Många små bilder: Idealiskt om de är klickbara; alla bör ha alternativ (”alt”) text.

Sekundärt meddelande


  • Ytterligare erbjudanden och information: Bör följa den grundläggande innehållsstrukturen för primärmeddelandet. Kan delas med en horisontell linje för visuell överklagning.

Sidfot:


  • Din fysiska adress ska finns med
  • Länk för att kunna avsluta prenumerationen [UNSUBSCRIBE]

Rekommenderat innehåll:


  • Verktygsfält för Social Media
  • En mening som påminner människor vart de registrerade sig
  • En påminnelse om att visa bilderna
  • Många länkar till olika platser
  • Delta i konversationer genom att ställa frågor
  • Om du har information som förnamn, personifiera innehållet.
0

Titta på rapporterna

Kampanjstatistik mäter hur dina kampanjer fungerar. Tänk på att det också är viktigt att mäta effekten på de verkliga målen.

Kommer e-postmeddelandena också att resultera i önskad slutåtgärd, till exempel försäljning, nedladdningar eller händelseregistreringar?

Vad du kan mäta


Kontaktlista Evolution

Vad du kan spåra:

  • Hur många personer registrerade sig:

  • Hur många aktiva kontakter har du:

  • Hur många har avprenumererat sig:

  • Hur många adresser har du som inte fungerar längre:


Förstå resultatet:

Rapporter om din kontaktlista identifierar var uppmärksamhet är mest nödvändig för att hålla kontaktlistan växande.

Kampanjrapporter

Vad du kan spåra:

  • Hur många e-postmeddelanden skickades ut?
  • Hur många ”öppnades”?
  • Hur många klickades på? Vilka länkar? Och vem klickade på dem?

Detta ger insikt om de e-postmetoder, innehåll eller erbjudanden som fungerar bäst.

Till exempel, att veta vem som klickade på vilka länkar som identifierar de prenumeranter som är intresserade av speciellt produkter, tjänster eller information. Du kan då skapa specifika kampanjer och rikta in dig mot varje intressegrupp.

0

Är inte alla E-post ”Email Marketing”?

Eftersom e-postmarknadsföring innebär att skicka e-post till en adresslista, verkar det rimligt att använda vanlig e-postprogramvara eller ett webbmailkonto för att göra det.

Tyvärr uppfyller inte heller de särskilda behoven av att skicka marknadsföringsutskick till stora kontaktlistor.

Fördelar med utskickstjänst eller programvara


  • Automatiserad hantering av kontaktlistor: webbformulär låter folk prenumerera och avsluta prenumerationen automatiskt. Ser till att aldrig mer skicka till inaktiva adresser automatiskt.
  • Automatiserade e-postmeddelanden: E-postmeddelanden kan ställas in för automatisk distribution som svar på specifika kundhandlingar. Så en ny prenumerant får en bekräftelse eller ett välkomstmedelande inom några sekunder.
  • Rapporter: Det hjälper genom att ge insikt om vad som kan användas för att anpassa och förbättra framtida meddelanden.
  • E-postoptimering: Viktigaste är kanske de inbyggda funktionerna och funktionerna som gör e-postproduktionen enklare och mer effektiv marknadsföring. Funktioner, till exempel, att:
    • Se till att e-postmeddelanden överensstämmer med rättsliga krav.
    • Gör det enkelt att bygga och testa professionella e-postmeddelanden.
    • Ge den rätta infrastrukturen som behövs för en snabb och framgångsrik leverans.
    • Support segmentering och personalisering, baserad på kunddata och tidigare e-postsvar. Detta kan till och med utsträckas till att varje enskild prenumeranter får sitt eget skräddarsydda utskick efter deras behov och egenskaper.
0

Har du något att säga?

Det första steget att ta för att upptäcka om du är på rätt väg är att veta vad din destination är.

Det finns tre centrala aspekter av strategin bakom de meddelanden som du kommer att skapa:

  • Utgången du kan uppnå
  • Den tid du spenderar på den
  • Resurserna till ditt förfogande

Att träffa mitt i prick för ditt företag att nå balans kommer att bestämma den ultimata kvalitetsnivån av din strategi.

Så innan du skickar ut din första kampanj, fråga dig själv tre frågor för att bestämma vad grunden för ditt innehåll kommer att vara:

    • Vilken påverkan vill du att e-postmeddelandena ska ha?
    • Varför ska dina abonnenter öppna e-postmeddelandet?
    • Kan du leverera de löften du utlovar?


Vilken påverkan ska dina e-postmeddelandena ha?


Generera trafik till din webbplats: Att visa en artikel, ladda ner broschyrer eller till och med att köpa något.

Få dina kunder att göra en fysisk åtgärd: Besöka din butik, eller träffa dig på en mässa.

Bygga relationer: Dela historier eller din expertis; uppmuntra till dialog och samtal.

Varför ska dina abonnenter öppna e-postmeddelandet?


Vad är värdet: Får de rabatt om de öppnar e-postmeddelandet? Får de branschnyheter? Expertråd?

Uppfyller det deras förväntningar: Om du lovar ett månatligt nyhetsbrev, ska du inte över eller underleverera. Om de anmäler sig till nyheter om dina webinarer, fokusera inte då på en produkt som de aldrig har köpt.

Kan du leverera de löften du utlovar?


Pengar: Rabatter, kampanjer och speciella evenemang är kostsamma; har du pengarna som krävs?

Tid: Att skicka ett dagligt tips om att spara pengar kan vara mycket användbart för dina kunder, men har du tid att skicka en om dagen? Skulle ett per vecka vara tillräckligt?



Skapa realistiska mål och vara tydliga om dem överallt där du har en online närvaro – din webbplats, bekräftelse- och välkomst-meddelandet.

0

Se till att dina e-postmeddelanden anländer … och vid rätt tidpunkt

Alla hatar spam.

Dessutom blir inkorgar alltmer sofistikerade för att avgöra om något är viktigt, skräp eller spam.

Vissa kontroller utvärderar innehållet eller bristen på ett i e-post efter tecken på spam, men avsändarens rykte för e-postens källa spelar vanligtvis en större roll i analysen från ett internet leverantörs perspektiv.

Anseende är ett skäl till att tillstånd är så viktigt:

  • Använd ett double opt-in system: Endast intresserad registrerar sig för att ta emot dina e-postkampanjer
  • Se till att utskicken är relevanta: Var tydlig om vad du ska skicka när folk registrerar sig och håller fast vid det.

Tänk på att giltiga e-postadresser kan:

  • Stoppas automatiskt: Om du till exempel försöker lägga till ett rollbaserat konto (som admin@, help@, sales@) kommer dessa inte att laddas upp i din lista.
  • Gå dåligt: ​​Till exempel, om mottagaren avslutar sin e-postadress Dessa, e-postmeddelanden ”returneras till avsändare” som permanent olevererbart och adressen ska tas bort från kontaktlistan.

Professionella e-postmarknadsföringstjänster och verktyg tar bort sådana olevererbara adresser automatiskt. De tar också hand om tekniska krav som kan påverka avsändarens rykte.

Det är självklart viktigt att få levererade e-postmeddelanden, men det vet också när man faktiskt ska skicka ut dem.

Tyvärr finns det ingen allmän rekommendation. En bra fråga att fråga är när är dina läsare sannolikt att öppna och agera på utskicket? De flesta marknadsförare kombinerar en förståelse för deras specifika publik och e-postinnehåll med testning för att hitta svaret som fungerar bäst för deras situation.

0

Har du något emot?

Kan du föreställa dig hur det skulle vara om någon skickade ett mail till dig om något som inte längre intresserar dig? Eller värre, något du aldrig anmält dig för?

Du kanske frågar snällt att bli borttagen första gången. Via e-post, om det inte fanns någon Unsubscribe länk.

Du markerar e-postmeddelanden som skräppost efter det andra, eller om du är generös tredje gången.

Om det fortsätter kommer du förmodligen inte ens att öppna meddelandet.

Men om det händer för ofta kan du bli riktigt arg. Och du kan ”hämnas” genom att ha med det företaget så lite som möjligt.

Och som avsändare vill du inte att det händer med dig.

Så innan du börjar skriva utkastet för ditt första utskick, fråga dem om deras tillstånd att skicka dem e-post och nyhetsbrev. Om du gör det spammar du inte dem:

Du ger dem en tjänst som de bad om.

Tillstånd är inte svårt att få. Se till att du har en anmälningsblankett på din hemsida eller ge en länk på dina sociala mediasidor. Du kan till och med be folk att skicka ett mail med ett ämne som säger: ”Sign me up.”

Du kan också få ut det mesta av naturliga väntetider, som när folk betalar vid kassan. Ha en pappersblankett eller en surfplatta där folk kan registrera sig snabbt. Skicka dem ett bekräftelsemail, och du är klar!

0