Ordlista

Bounce: Ett meddelande som inte levereras snabbt, av orsaker som e-postadressen är felaktig eller inte längre finns,  mottagarens brevlåda är full, e-postservern är ligger nere eller systemet upptäcker skräppost eller stötande innehåll. Bounce rate (also return rate): Totalt antal studsar dividerat med antalet skickade e-postmeddelanden.

Call to action: Vanligtvis en knapp (bild) eller text som länkar till en specifik åtgärd – besöka en sida på en webbplats (Landing page), hämtar ett dokument eller fylla i en enkät. Alternativt kan det vara en uppsättning instruktioner som ges till kunderna för att uppnå det önskade resultatet (Exempel: ”Ring för mer information”).

Campaign: En kampanj är ett e-postmeddelande skickat till en grupp människor (en kontaktlista). Typer av kampanjer inkluderar: A / B-split test, Auto-responder, Återkommande kampanjer och Vanliga kampanjer.

Click: Data insamlade om alla länkar som det har klickats på. Resultatet kan tas fram som Excel och/eller en Heatmap. Click rate: Totalt antal klick på e-postlänk (ar) dividerat med antalet öppna e-postmeddelanden.

Content Marketing: Delning av media eller publicering av innehåll, till exempel e-böcker, nyheter, foton eller anekdoter, för att förvärva kunder.

Delivered rate: Antal e-postmeddelanden skickade minus antalet studsar och filtrerade meddelanden, dividerat med det totala antalet skickade e-postmeddelanden.

Email client, Email Web client: Programvaran eller webbaserade gränssnitt som används för att läsa e-post. Outlook Express eller Apple Mail är exempel på e-postklienter; Gmail eller Hotmail är exempel på webbaserade klienter .

Email Footer: Sektion med information som finns i slutet av ett e-postmeddelande. Footers bör innehålla kontaktinformation, till exempel ditt företags namn och adress, och en unsubscribe link; Footer kan också innehålla produktinformation eller varumärkesmeddelande.

Engagement: Andelen av öppningar och klick per kampanj som ger en uppfattning om den övergripande prenumerantinteraktionen inom ett kontos kampanjer.

HTML-message: E-postmeddelande som innehåller någon form av formatering annat än text. Det kan innehålla specifik typsnitt, grafiska bilder, logotyper och färger.

Groups (segments): Indelningarna i en lista bestämd av olika attribut, till exempel öppen historik eller e-post suffix.

Landing page: Sidan (antingen på din webbplats, blogg eller ett socialt uttag) som människor landar på för att få ytterligare information som inte omfattas av e-postmeddelandet. Kallas också: Splash-sida, microsite, klicka på sidan eller studsningssidan.

List Hygiene: Kontroll av en e-postmarknadsförteckning där bästa praxis följs upp med viljan. Det inkluderar, men är inte begränsat till, undertryckande av abonnemangade medlemmar, bekräftade inloggade abonnenter och hantering av dubbla e-postmeddelanden.

Open: Ett HTML-meddelande där mottagaren har gjort bilder av det mottagna e-postmeddelandet. Implicerat Öppet: Eftersom öppningen inte innehåller öppna e-postmeddelanden, om mottagaren klickar på en länk inom e-postmeddelandet, är det ”underförstått” att mottagaren har öppnat (och läser) e-postmeddelandet. Öppen kurs: Summan av HTML-meddelandemottagare som visade öppnade e-postmeddelandet (visade bilderna) och de som klickade på en länk inom e-posten, dividerat med det totala antalet personer i listan. Bra öppna priser är mellan 15% – 40%.

Opt in, Subscribe: Processen att ansluta till en e-postlista, antingen via ett e-postkommando, genom att fylla i en webbformulär eller offline genom att fylla i ett formulär eller be om att läggas till muntligt. Vid muntliga tillägg ska du skicka ett bekräftelsemail som ska vara ditt bevis på att kunden har valt in på din lista. Se även: Bekräftad opt-in, dubbeloptagning, bekräftelsemail och Välkommen e-post.

Opt-out, Unsubscribe: En begäran om att ta bort en e-postadress från en specifik lista, eller från alla listor som drivs av en enda ägare, antingen via ett mailat kommando till listeservern eller genom att fylla i ett webbformulär.

Role Accounts: Rollkonton (admin @, support @, sales @) är e-postadresser som inte är kopplade till en viss person, utan snarare med ett företag, en avdelning, en position eller en grupp. De är inte generellt avsedda för personligt bruk, eftersom de vanligtvis innehåller en distributionslista över mottagare.

Sent emails: Antal e-postnamn som skickas i en enskild post. Avspeglar inte hur många som levererades eller betraktades av mottagarna.

Sign Up Form: En anpassningsbar blankett som du kan lägga till på din webbplats för att få folk att prenumerera på din lista.

Spam: Det populära namnet på oönskad kommersiell e-post. Spamfilter: Ett program som utvärderar information inom inkommande e-postmeddelanden för att bestämma sannolikheten för att det är spam.

Suppression list: En lista med e-postadresser som du vill ha tagits bort från dina vanliga brevlistor, antingen för att de har valt bort dina listor eller för att de har meddelat andra mailare att de inte vill ta emot utskick från ditt företag.