Archive | Support

Vad är skillnaden mellan opt-in och dubbel opt-in?

Den bästa kontaktlistan är en fylld med mottagare som uttryckligen har begärt att du skickar dem något, men det finns många typer av adresslistor som används i branschen, klassificerade enligt hur pålitligt mottagarna har angett att de är villiga att kontaktas:

Bekräftad / Dubbel Opt-in


  • Steg:
    • En prenumerant anger  antingen sin e-post manuellt eller markerar en ruta som bekräftar att han/hon vill finnas med på listan.
    • Ett bekräftelsemail skickas till deras e-postadress
    • Prenumeranten måste vidta en åtgärd (som att klicka på en länk) för att bekräfta att adressen är giltig
    • Ett Välkomstmeddelande skickas.
  • Tillförlitlighet: Mest tillförlitliga metoden; standardinställningen för nya konton.
  • Fördelar:
    • Endast den äkta ägaren till e-postadressen kan registrera sig och bekräfta sin prenumeration – genererar därför väldigt få klagomål, om några.
    • Det hindrar dig också från att lägga till felaktigt skrivna, rollbaserade eller spam-adresser till din lista eftersom de aldrig kommer att slutföra bekräftelseprocessen.

Notifierad Opt-in


  • Steg:
    • En prenumerant matar antingen in sin e-post manuellt eller markerar en ruta som bekräftar att han/hon vill finnas med på listan.
    • Ett Välkomstmeddelande skickas.
  • Tillförlitlighet: Bäst metod.
  • Fördelar:
    • Opt-in-metoden är tydlig och följaktligen förenlig med lagstiftningen om antispam
  • Nackdelar:
    • Utsatt för missbruk
    • Kan leda till listor med fler klagomål än en tvåstegs double opt-in process

Enkel opt-in


  • Steg: En potentiell prenumerant uppger sin e-post eller markerar en prenumerationsruta.
  • Tillförlitlighet: Låg
  • Fördelar:
    • Opt-in-metoden är tydlig och följaktligen förenlig med lagstiftningen om antispam
  • Nackdelar:

Opt-Out (Indirekt acceptans)


  • Steg: E-postadresser läggs till trots att kontakten inte gjorde några specifika åtgärder för att läggas till i listan, till exempel en förmarkerad ruta när de skickar in sina uppgifter på en blankett, som en del av ett kassaköp eller vid skapandet av kontot.
  • Tillförlitlighet: Dålig
  • Nackdelar:
    • Kan få mottagarna att känna sig som om de lurades, skadar ditt förhållande, rykte och i sin tur din leverans i processen.
    • Generellt genererar detta en stor volym e-postmeddelanden som är flaggade som ”SPAM”, vilket negativt påverkar ditt anseende och i sin tur dina leveranser.
    • Enligt den kanadensiska Anti-SPAM-lagstiftningen upphör denna typ av samtycke inom 6 månader för ledningar och 24 månader för aktiva kunder.
0

Hur lägger jag till en bild med hjälp av biblioteket?

Om du vill inkludera en bild i ditt utskick kan du länka till filer som ligger på din hemsida, eller välja att spara dina bilder i ditt Image Library.

Så här lägger du in en bild:

  • Klicka på bilden (eller bild + text) i Email Campaign Builder för att lägga till en bild.
  • Håll över bildblocket och klicka på Edit. Detta kommer att öppna bilduppladdningsmenyn på vänster sida.

Du kan välja att ladda upp en bild från din dator, klistra in en bildadress eller välja en från Image Library

Alla bilder som laddas upp från datorn kommer att läggas till i ditt Image Library för framtida bruk.

0

Förstå din kampanjs resultat

Opens:


Obs! Vi kan bara resultat baserat på antalet personer som visade bilderna (öppna) eller vem klickade på en länk i e-postmeddelandet (underförstått öppnat).

Antalet reala öppnade utskick kan vara högre än det som rapporterats eftersom:

  • De flesta e-postklienter visar inte bilder om inte avsändaren är en ”betrodd avsändare” eller användaren klickar på länken för att display images.
  • Du kan ha en stor del av mottagare av text-e-post (snarare än HTML) på din lista.

Öppet pris:

(Personer som visade bilder + Personer som klickade på en länk) ______________________________________________________________ Totalt antal personer du skickade din e-post till

Förväntat resultat: Mellan 15% – 40%

Variabler:

  • Tillstånd: Skickar kampanjer om innehåll som dina prenumeranter aktivt har valt att ta emot.
  • Förhållande till listan: Till exempel kommer en äldre, icke-bekräftad lista inte att uppnå lika mycket som en riktade kampanj.
  • Få leverans: Internetleverantörer vet exakt hur många av deras användare som öppnar / klickar på / tar bort / ignorerar dina e-postmeddelanden. Om du skickar till en aktiv lista över personer som är engagerade i innehållet du skickar, bygger du ett gott rykte.
  • Frekvens: Skicka regelbundet, detta ska du också kommunicera ut till dina prenumeranter (meddela dem hur ofta du tänker göra utskick och håll dig sen till den planen).
  • Ämne: Tydliga ämnen ger högre öppningsfrekvens.
  • Alternativa vyer: Sätt länken [SHOWEMAIL] (”Öppna i en webbläsare”) i rubriken på ditt utskick
  • Mångfald: Många länkar (eftersom, som tidigare nämnts, länkar som klickas betraktas som ”underförstådda öppningar”) och många små bilder.
  • Uppmuntra människor att visa bilder längst upp i ditt mail: En snabb mening som: ”Visas inte bilderna? Saknar du bilder i våra utskick! ”Eller” Upplev detta utskick fullt ut: visa bilderna ”kan få dina prenumeranter att visa bilderna – vilket ger dig mer exakta resultat.

Din klickfrekvens


Obs! Din e-post ska vara tydligt och kortfattad. Människor har ett 15-20 sekunders uppmärksamhetsspann när de läser e-postmeddelanden. Se till att du alltid har många länkar som länkar till mer information.

Klicka på Rate:

Personer som klickade på en länk / Antal unika öppnar

Förväntade resultat: Mellan 3% – 10%

Variabler:

  • Syftet med utskicket: Om du bara önskar ”Trevlig semester” får du kanske inte så många klick
  • Intressen: Om folk inte bryr sig, klickar de inte för att få mer information, så håll dina kampanjer så riktade som möjligt.
  • Placeringen av länken: Om den är gömd i sidfoten till ditt e-postmeddelande, kommer inte många att se den.
  • Mängden information i e-postmeddelandet: Om utskicket är långt blir läsarna fort ointresserade och de vill inte läsa ännu mer under ”Läs mer
0

Vad är ett bekräftelsemail?

Ett bekräftelsemail är ett mail som skickas ut till nya prenumeranter för att bekräfta att de vill finnas på din lista.

När du skapade ditt konto är ett bekräftelsemail inställt för att skickas till någon prenumerant som registrerar sig via ett formulär.

Det inkluderar:

  • En begäran om att bekräfta prenumerationen
  • Din listas standardnamn
  • En bekräftelselänk som prenumeranter måste klicka på för att läggas till i din lista
  • Ett automatiskt meddelande som förklarar vad som händer om de inte klickar på länken.

Viktigt: Prenumeranten kommer inte att läggas till i listan förrän de har klickat på länken.

Om du testar din blankett och inte får det här e-postmeddelandet i din inkorg, kontrollera din skräppost.

E-postmeddelandet som är uppsatt på ditt konto ser ut så här:

Så länge det här bekräftelsemeddelandet förblir aktivt, förblir din lista i bekräftad status. Varför är detta viktigt?

Redigering av bekräftelsemail


Om du vill redigera det här e-postmeddelandet, gå till din kontaktlista och klicka på Manage Emails i vänstra menyn.

Under Subscription Confirmation Email ser du alternativet att förhandsgranska och redigera både HTML och textversioner.

Vad ska finnas i bekräftelsemailen?


  • [CONFIRM_LINK] måste finnas i bekräftelsemeddelandet!
Det är så här du skapar den unika bekräftelselänken som gör det möjligt för dina kontakter att bekräfta deras prenumeration! Dina kontakter måste klicka på den för att kunna läggas till i din lista.
  • Säg ”Tack”: När de klickar på länken bekräftar dina prenumeranter att de vill ha dina utskick i inkorgen.
  • Påminn dem om vart de anmälde sig: Ange din webbadress, ditt företagsnamn och en kort beskrivning av vad du/ni gör
  • Locka dem: Ge dem en kort (en-mening) beskrivning av det innehåll de kan förvänta sig att se från de e-postmeddelanden som du skickar dem
  • Presentera dig själv igen: visa e-postmeddelandet som skickas och be om att läggas till i deras kontaktlista
  • Berätta för dem hur ofta de kan förvänta sig att höra från dig: håll fast vid dina deadlines; om du har en väldigt kreativ vecka och du har utarbetat massor av bra e-postmeddelanden schemalägger dem så kommer dina prenumeranter att få dem i den utlovade frekvensen
  • Försäkra dem: Påminna dem om att de kan avsluta prenumerationen när som helst

Obs! Bekräftelsemail kan inte redigeras i provkonton.

0

Finns det Social Media integration?

WebbPlatsen erbjuder för närvarande två typer av social media integration – en för att dela din kampanj och den andra för att lägga till följa länkar till dina Facebook- eller Twitter-sidor.

Dela din kampanj


Med Social Media Toolbar kan du lägga in en verktygsfält överst ditt utskick, så att mottagarna kan vidarebefordra detta till en vän, dela den på Facebook eller Twitter. För att infoga den klickar du bara på Insert Social Media Toolbar under Advanced Options när du skapar din kampanj.

 

Lägg till följ-länkar i en kampanj


En social media-sektion finns endast tillgänglig i Optimized Templates. Klicka bara på Facebook / Twitter-ikonen under Add section för att infoga detta i din kampanj. För att redigera länkarna,håll markören över varje ikon och lägg till URL:en till din sociala mediesida.

0

Hur lägger jag till personliga fält i min kampanj?

  • Vissa default fält skapas automatiskt med alla listor och kan inte redigeras eller raderas, till exempel:
    Kontakt ID
  • E-postadress
  • Prenumerationsdatum

Lägg till ett anpassat fält i din kontaktlista


  • Öppna listan som du vill använda
  • Klicka på Manage List Structure på vänstra menyn. Du kommer att se standardfält som redan är tillgängliga (Kontakt ID, Email, Registreringsdatum) som automatiskt skapas genom att ta in informationen när du registrerade dig för ditt konto. Dessa kan inte tas bort eller redigeras, eftersom de används av systemet för att spåra abonnentinformation.
  • För att skapa ett nytt fält, klicka på Add A New Field
  • Anpassade fält kan inte ha skiljetecken, specialtecken eller mellanslag.
  • Beroende på fälttyp kan du namnge och välja en fälttyp:
  • Text
     – Namn och annan textinformation (Fältnamn och Innehåll i fältet får inte överstiga 255 tecken, inklusive mellanslag)
  • Nummer
    – Telefonnummer, ålder mm
  • Datum
    – Födelsedag, årsdag mm

Använda ett anpassat fält i en kampanj


När ditt anpassade fält har skapats kan det användas som personligt innehåll i din kampanj. Detta kan inkluderas i antingen ämnesraden eller innehållet.

Om du vill lägga till personliga fält i din kampanj kan du antingen skriva dem manuellt eller använda rullgardinsmenyn i redigeraren.

Kom ihåg: Om du lägger till taggen manuellt, kom ihåg att taggen måste matcha fältnamnet exakt.

”Hej [Förnamn] Här är din veckouppdatering!”

skulle bli:

”Hej John, här är din veckovisa uppdatering!”

Du kan också använda taggen [email], som tar mottagarens e-postadress och lägger in den i kampanjen:

”Detta e-postmeddelande skickades till [email], som begärts.”

skulle bli:

”Det här e-postmeddelandet skickades till email@domain.com, som begärts.”

Obs! Kontrollera att dina fält innehåller data annars kommer själva taggen att visas. * Test i förhandsgranskning (De 20 första kontakterna i din lista visas) * Test genom att skicka ett mail till dig själv

Du kan också använda fallback-fält om ingen data finns tillgänglig.

För avancerade användare


Du kan också arbeta med våra default merge tags, tillgängliga via rullgardinsmenyn Item i redigeraren.

0

Ordlista

Bounce: Ett meddelande som inte levereras snabbt, av orsaker som e-postadressen är felaktig eller inte längre finns,  mottagarens brevlåda är full, e-postservern är ligger nere eller systemet upptäcker skräppost eller stötande innehåll. Bounce rate (also return rate): Totalt antal studsar dividerat med antalet skickade e-postmeddelanden.

Call to action: Vanligtvis en knapp (bild) eller text som länkar till en specifik åtgärd – besöka en sida på en webbplats (Landing page), hämtar ett dokument eller fylla i en enkät. Alternativt kan det vara en uppsättning instruktioner som ges till kunderna för att uppnå det önskade resultatet (Exempel: ”Ring för mer information”).

Campaign: En kampanj är ett e-postmeddelande skickat till en grupp människor (en kontaktlista). Typer av kampanjer inkluderar: A / B-split test, Auto-responder, Återkommande kampanjer och Vanliga kampanjer.

Click: Data insamlade om alla länkar som det har klickats på. Resultatet kan tas fram som Excel och/eller en Heatmap. Click rate: Totalt antal klick på e-postlänk (ar) dividerat med antalet öppna e-postmeddelanden.

Content Marketing: Delning av media eller publicering av innehåll, till exempel e-böcker, nyheter, foton eller anekdoter, för att förvärva kunder.

Delivered rate: Antal e-postmeddelanden skickade minus antalet studsar och filtrerade meddelanden, dividerat med det totala antalet skickade e-postmeddelanden.

Email client, Email Web client: Programvaran eller webbaserade gränssnitt som används för att läsa e-post. Outlook Express eller Apple Mail är exempel på e-postklienter; Gmail eller Hotmail är exempel på webbaserade klienter .

Email Footer: Sektion med information som finns i slutet av ett e-postmeddelande. Footers bör innehålla kontaktinformation, till exempel ditt företags namn och adress, och en unsubscribe link; Footer kan också innehålla produktinformation eller varumärkesmeddelande.

Engagement: Andelen av öppningar och klick per kampanj som ger en uppfattning om den övergripande prenumerantinteraktionen inom ett kontos kampanjer.

HTML-message: E-postmeddelande som innehåller någon form av formatering annat än text. Det kan innehålla specifik typsnitt, grafiska bilder, logotyper och färger.

Groups (segments): Indelningarna i en lista bestämd av olika attribut, till exempel öppen historik eller e-post suffix.

Landing page: Sidan (antingen på din webbplats, blogg eller ett socialt uttag) som människor landar på för att få ytterligare information som inte omfattas av e-postmeddelandet. Kallas också: Splash-sida, microsite, klicka på sidan eller studsningssidan.

List Hygiene: Kontroll av en e-postmarknadsförteckning där bästa praxis följs upp med viljan. Det inkluderar, men är inte begränsat till, undertryckande av abonnemangade medlemmar, bekräftade inloggade abonnenter och hantering av dubbla e-postmeddelanden.

Open: Ett HTML-meddelande där mottagaren har gjort bilder av det mottagna e-postmeddelandet. Implicerat Öppet: Eftersom öppningen inte innehåller öppna e-postmeddelanden, om mottagaren klickar på en länk inom e-postmeddelandet, är det ”underförstått” att mottagaren har öppnat (och läser) e-postmeddelandet. Öppen kurs: Summan av HTML-meddelandemottagare som visade öppnade e-postmeddelandet (visade bilderna) och de som klickade på en länk inom e-posten, dividerat med det totala antalet personer i listan. Bra öppna priser är mellan 15% – 40%.

Opt in, Subscribe: Processen att ansluta till en e-postlista, antingen via ett e-postkommando, genom att fylla i en webbformulär eller offline genom att fylla i ett formulär eller be om att läggas till muntligt. Vid muntliga tillägg ska du skicka ett bekräftelsemail som ska vara ditt bevis på att kunden har valt in på din lista. Se även: Bekräftad opt-in, dubbeloptagning, bekräftelsemail och Välkommen e-post.

Opt-out, Unsubscribe: En begäran om att ta bort en e-postadress från en specifik lista, eller från alla listor som drivs av en enda ägare, antingen via ett mailat kommando till listeservern eller genom att fylla i ett webbformulär.

Role Accounts: Rollkonton (admin @, support @, sales @) är e-postadresser som inte är kopplade till en viss person, utan snarare med ett företag, en avdelning, en position eller en grupp. De är inte generellt avsedda för personligt bruk, eftersom de vanligtvis innehåller en distributionslista över mottagare.

Sent emails: Antal e-postnamn som skickas i en enskild post. Avspeglar inte hur många som levererades eller betraktades av mottagarna.

Sign Up Form: En anpassningsbar blankett som du kan lägga till på din webbplats för att få folk att prenumerera på din lista.

Spam: Det populära namnet på oönskad kommersiell e-post. Spamfilter: Ett program som utvärderar information inom inkommande e-postmeddelanden för att bestämma sannolikheten för att det är spam.

Suppression list: En lista med e-postadresser som du vill ha tagits bort från dina vanliga brevlistor, antingen för att de har valt bort dina listor eller för att de har meddelat andra mailare att de inte vill ta emot utskick från ditt företag.

0

”Noreply” är Aldrig Bra

Avsändare som använder ett ”noreply @”  som från-adress ger intrycket att de inte bryr sig om feedback.

Email är ett tvåvägs kommunikationsmedel; att använda noreply @ kan hindra viktig återkoppling av kunder, speciellt om du inte uppger andra kontaktvägar i utskicket.

Hur ”noreply @” påverkar leverans


  • Dessa utskick är mer benägna att flagga som SPAM.
  • Använda en noreply @ adress har förknippats med att minska läsning/öppning av utskick, fler som avprenumererar och mer klagomål om Spam.

Steg att ta innan du slutar använda en ”noreply @”


  • Bestäm vem/vilka utskicken kommer att skickas ifrån. Ditt varumärkes namn som en del av avsändarens namn är en bra idé, liksom att använda en mänsklig eller relevant avdelning

Exempel:

Jane, Ditt företag – jane@dindoman.se

Fakturering, Ditt företag – fakturering@dindoman.se

  • Skicka ett mail som informerar dina kunder/prenumeranter om att du kommer att ändra din ”från” adress inom kort:
    • Nämn vad den nya adressen kommer att vara
    • Uppmuntra dem att lägga till det till sina säkra avsändare eller kontaktlista
    • Nämn att du välkomnar feedback, kommentarer och … svar
0

Fortfarande relevant?

E-post har funnits sedan Internet gjorde sin debut på cd-skivor som skickades till dig. Då när telefonlinjer användes för att ansluta till World Wide Web.

Du kanske tror att e-post är lite gammaldags. Bara för gamla surkarter, eller för att skicka bilder till moster Lorraine.

Men en av de saker som är intressanta med e-post är att även i denna dag och ålder kommer folk att kolla upp sin inkorg flera gånger om dagen – delvis beroende på förekomsten av smartphones.

Det är ett bra sätt att nå dem när de vill höra från dig, för att de vill höra från dig.

Du kan också rikta in specifikt innehåll till vissa användare baserat på tidigare åtgärder som de tagit med avseende på e-postmeddelanden som du har skickat eller centrerad kring frågor du frågade dem och personifierar informationen som skickas till dem.

Den information du samlar ihop slutar inte där: Tack vare de detaljerade rapporterna du får kan du mäta vad dina kunder vill höra om och modellera dina sociala medier meddelanden för att reflektera den återkoppling du fick.

Med låga kostnader och flexibla planer behöver du inte vara stor för att göra nytta.

Så vad väntar du på? Kom igång!

0

Läs mig!

Ditt avsändarnamn, ämnesrad och preheader-texten är nyckeln till att få prenumeranter att känna igen och i slutändan läsa dina meddelanden.

Vem skickade dem e-postmeddelandet:


Människor tenderar att hoppa över (eller skicka till skräppostmappen) e-postmeddelanden från okända avsändare. Avsändarnamnet på varje utskick ska vara igenkännligt och konsekvent. Detta innebär normalt att du använder namnet på ditt företag eller varumärke. Det kan också vara en bra idé att inkludera en persons namn eller en specifik roll. Försök att undvika tvetydiga ”från” adresser, som ”Nyhetsbrev” och ”noreply@”.

Vad handlar utskicket om:


Ämnesrubriker är också avgörande för att fånga uppmärksamhet. De bör skapa intresse för innehållet. En bra ämnesrad svarar på frågan ”Varför ska jag läsa detta?” Och en tydlig specifik beskrivning av utskickets innehåll fungerar oftast bäst. Håll det så kort som möjligt, samtidigt som du säger vad du behöver säga.

Du bör alltid testa med olika tillvägagångssätt. Dina prenumeranter lockas av ämnesrader, frågor eller ämnesrader av olika längder.

Några saker att komma ihåg:

  • ANVÄND INTE BARA STORA BOKSTÄVER
  • Använd inte många utropstecken !!!!!!!!
  • Försök att undvika ord som ”gratis” och de flesta saker som är relaterade till spelande.

Var noga med att testa dina e-postmeddelanden, med de inbyggda verktygen och genom att skicka e-post till dig själv, för att se var de hamnar.

Detaljerna:


Preheadern är ett textstycke placerat högst upp på ditt meddelande som du kan använda för att komplettera ämnesraden. Vissa e-postklienter visar textstycket redan innan e-postmeddelandet öppnas, så du kan använda det för att påminna prenumeranter vart de registrerade sig, be dem lägga till ditt namn/avsändare i deras kontaktlista eller att visa bilder i dina utskick.

0