Och … Sätt igång!

Du spenderade förmodligen mindre tid på att skumma genom det senaste e-postmeddelandet du öppnade än att titta på en tv-reklam.

Faktum är att du förmodligen kunde läsa två e-postmeddelanden under den tid det tog för den ena tv-annonsen.

Det är därför framgångsrika kampanjer gör det enkelt att hitta och förstå informationen (eller kampanjerbjudandet) de innehåller.

Fem taktik är särskilt användbara här: starka rubriker, korta punkter, formatering och korta punkter och en tydlig uppmaning till handling.

Starka rubriker


Varför: De lockar uppmärksamhet och ökar intresse. De ger också innehållet en tydlig struktur.

Tips: PUSS! Håll det enkelt och kortfattat.

Punktlist


Varför: De bryter upp textblock, vilket gör e-posten lätt och snabb att läsa.

Tips:

  • Nämn nyckelfunktioner
  • Lista fördelar
  • Uppge fördelarna i informationen
Använd en 3×4-regel: antingen 3 poäng på fyra ord vardera, eller 4 poäng med 3 ord vardera

Formatering


Varför: Ord markerade med fetstil eller kursiv ger förankringspunkter till läsaren och riktar in sig på den viktigaste informationen.

Tips: Undvik att understryka, eftersom det oftast är kopplat till länkar.

Korta stycken


Varför: Uppdelar information i mindre stycken.

Tips: Använd korta sammanfattningar, aptitretare och frågor och svar format i e-postmeddelandet för att öka dina läsares aptit.

Klar uppmaning till handling


Varför: Länkar till mer detaljerad information som finns på din webbplats, din Facebook-sida, en Bildspels-presentation eller video.

Tips:

  • Håll åtgärd till handlingar intill relevant text och bilder, så att folk enkelt kan se dem.
  • Ge folk en anledning att göra den önskade åtgärden. Ord som Köp nu eller Upptäck svaret fungerar normalt bättre än bara Klicka här, Läs mer eller Länk.
  • Testa alternativa CTA (Call to action). Olika ord, färger, länkknappsformer, storlekar och positioner kan alla påverka svaret från läsarna.