Du spenderade förmodligen mindre tid på att skumma genom det senaste e-postmeddelandet du öppnade än att titta på en tv-reklam.
Faktum är att du förmodligen kunde läsa två e-postmeddelanden under den tid det tog för den ena tv-annonsen.
Det är därför framgångsrika kampanjer gör det enkelt att hitta och förstå informationen (eller kampanjerbjudandet) de innehåller.
Fem taktik är särskilt användbara här: starka rubriker, korta punkter, formatering och korta punkter och en tydlig uppmaning till handling.
Starka rubriker
Varför: De lockar uppmärksamhet och ökar intresse. De ger också innehållet en tydlig struktur.
Tips: PUSS! Håll det enkelt och kortfattat.
Punktlist
Varför: De bryter upp textblock, vilket gör e-posten lätt och snabb att läsa.
Tips:
- Nämn nyckelfunktioner
- Lista fördelar
- Uppge fördelarna i informationen
Formatering
Varför: Ord markerade med fetstil eller kursiv ger förankringspunkter till läsaren och riktar in sig på den viktigaste informationen.
Tips: Undvik att understryka, eftersom det oftast är kopplat till länkar.
Korta stycken
Varför: Uppdelar information i mindre stycken.
Tips: Använd korta sammanfattningar, aptitretare och frågor och svar format i e-postmeddelandet för att öka dina läsares aptit.
Klar uppmaning till handling
Varför: Länkar till mer detaljerad information som finns på din webbplats, din Facebook-sida, en Bildspels-presentation eller video.
Tips:
- Håll åtgärd till handlingar intill relevant text och bilder, så att folk enkelt kan se dem.
- Ge folk en anledning att göra den önskade åtgärden. Ord som Köp nu eller Upptäck svaret fungerar normalt bättre än bara Klicka här, Läs mer eller Länk.
- Testa alternativa CTA (Call to action). Olika ord, färger, länkknappsformer, storlekar och positioner kan alla påverka svaret från läsarna.