Archive | Kontakter

Vad är ett bekräftelsemail?

Ett bekräftelsemail är ett mail som skickas ut till nya prenumeranter för att bekräfta att de vill finnas på din lista.

När du skapade ditt konto är ett bekräftelsemail inställt för att skickas till någon prenumerant som registrerar sig via ett formulär.

Det inkluderar:

  • En begäran om att bekräfta prenumerationen
  • Din listas standardnamn
  • En bekräftelselänk som prenumeranter måste klicka på för att läggas till i din lista
  • Ett automatiskt meddelande som förklarar vad som händer om de inte klickar på länken.

Viktigt: Prenumeranten kommer inte att läggas till i listan förrän de har klickat på länken.

Om du testar din blankett och inte får det här e-postmeddelandet i din inkorg, kontrollera din skräppost.

E-postmeddelandet som är uppsatt på ditt konto ser ut så här:

Så länge det här bekräftelsemeddelandet förblir aktivt, förblir din lista i bekräftad status. Varför är detta viktigt?

Redigering av bekräftelsemail


Om du vill redigera det här e-postmeddelandet, gå till din kontaktlista och klicka på Manage Emails i vänstra menyn.

Under Subscription Confirmation Email ser du alternativet att förhandsgranska och redigera både HTML och textversioner.

Vad ska finnas i bekräftelsemailen?


  • [CONFIRM_LINK] måste finnas i bekräftelsemeddelandet!
Det är så här du skapar den unika bekräftelselänken som gör det möjligt för dina kontakter att bekräfta deras prenumeration! Dina kontakter måste klicka på den för att kunna läggas till i din lista.
  • Säg ”Tack”: När de klickar på länken bekräftar dina prenumeranter att de vill ha dina utskick i inkorgen.
  • Påminn dem om vart de anmälde sig: Ange din webbadress, ditt företagsnamn och en kort beskrivning av vad du/ni gör
  • Locka dem: Ge dem en kort (en-mening) beskrivning av det innehåll de kan förvänta sig att se från de e-postmeddelanden som du skickar dem
  • Presentera dig själv igen: visa e-postmeddelandet som skickas och be om att läggas till i deras kontaktlista
  • Berätta för dem hur ofta de kan förvänta sig att höra från dig: håll fast vid dina deadlines; om du har en väldigt kreativ vecka och du har utarbetat massor av bra e-postmeddelanden schemalägger dem så kommer dina prenumeranter att få dem i den utlovade frekvensen
  • Försäkra dem: Påminna dem om att de kan avsluta prenumerationen när som helst

Obs! Bekräftelsemail kan inte redigeras i provkonton.

0

Hur ändrar jag mina listors opt-in alternativ?

Du kan när som helst ändra opt-in-alternativ för din lista.

Alla listor skapas som double opt-in som standard. Det innebär att ett e-postmeddelande automatiskt skickas till prenumeranten och ber denne att bekräfta att han/hon vill prenumerera på listan.

Det hjälper till att:

  • Bekräfta att e-postadressen är riktig innan du skickar e-post
  • Man undviker att någon prenumererar under någon annans e-postadress
  • Bekräfta prenumeranter angående deras önskan att prenumerera

Den bästa kontaktlistan är en fylld med mottagare som uttryckligen har begärt att du skickar till dem, men det finns många typer av adresslistor som används i branschen, klassificerade enligt hur pålitligt mottagarna har angett att de är villiga att kontaktas. Därför rekommenderar vi att du behåller standardalternativet (double opt-in).

Så här ändrar du alternativ för inloggning:


Öppna listan under fliken Contact list och klicka på Manage Emails i menyn till vänster.

Leta reda på alternativet kallat Subscription Confirmation Email. Om det här e-postmeddelandet är aktivt betyder det att din lista för närvarande har double opt-in. Om den är avaktiverad betyder det att du har en single-opt in lista.

0

Hur ändrar jag detaljer i min lista?

Om du vill ändra listans detaljer, som avsändarens namn och e-postadress, namnet på din lista och listans språk, kan du göra det.

Ändra ditt avsändarnamn och e-postadress


Klicka på fliken Contact List och hitta den rätta listan. Klicka på Manage Emails> Set sender name & email i menyn till vänster

Kom ihåg: Den här informationen kommer att visas i rubriken för de e-postkampanjer du skapar, liksom de bekräftelse- och välkomstmeddelanden som skickas när någon registrerar sig med ett formulär.

För att ändra listan på din lista


Klicka på fliken Contact List och hitta den rätta listan. Under listnamnet ser du alternativet Rename.

Du kan också ändra listnamnet från listan genom att klicka på Rename list

0

Hur lägger jag till ett formulär på min hemsida?

Vårt system låter dig integrera formulär för en specifik kontaktlista direkt till din webbplats.

För att få din lista HTML-kod:

  • Öppna listan genom att gå till fliken Contact Lists och klicka på önskat listnamn.
  • Klicka på Manage Forms i menyn till vänster.
  • Du kommer att ha möjlighet att antingen ta tag i HTML-koden för att lägga in på din hemsida, eller använda en direktlänk till formuläret.
    • Grab HTML-kod kommer att ge dig koden för att bädda in koden på din hemsida. Skräddarsy gärna ditt formulär
    • Direct Link kommer att ge dig direktlänk till formuläret

Om du har några personliga fält på din lista läggs de till formuläret.

När du använder ett prenumerationsformulär får prenumeranterna möjlighet att låta dig veta varför de avregistrerar sig. Förekomsten av detta fält är obligatoriskt, men att fylla i det är helt frivilligt.
För närvarande kommer dessa data att samlas in och lagras och kommer snart att finnas tillgängliga i både kampanjrapporter och enskild användarhistorik.

0

Hur lägger jag till en grupp i min lista?

Grupper hjälper dig att sätta samman användare i en kontaktlista baserat på en uppsättning kriterier som du definierar. Genom att separera användare från en enda lista i grupper kan dina e-postkampanjer vara mer fokuserade och du kan förfina ditt innehåll för specifika typer av prenumeranter.

För att skapa en ny grupp från en lista klickar du på listnamnet, följt av Manage Groups i menyn till vänster.

På följande sida klickar du på Create a Group. Här definierar du regeln där du ska segmentera din lista.

I följande exempel har vi valt att strömma en kontaktlista till användare som har ”gmail” som ett e-postkonto. Vi har namngiven listan och lagt till följande regler:

E-post måste innehålla gmail

Du får se det totala antalet mottagare som finns i listan som visas bredvid gruppnamnet.

Kom ihåg:

  • Du kan ange så många kriterier eller regler som du vill ha en viss grupp.
  • Du kan också skapa så många grupper som du vill ha för en viss lista. Detta hjälper dig att separera och rikta utskick i enlighet med detta.
  • Om du skapar grupper baserat på ett datumformat måste det vara: ÅÅÅÅ-MM-DD

När gruppen har skapats ser du den tillgänglig i din kontaktlista. Du kommer också att kunna redigera gruppnamnet, reglerna, visa antalet prenumeranter, engagemangsprocent och sista gången gruppen användes.

0

Kan jag skicka till flera listor samtidigt?

Nej, du kan inte skicka till flera listor samtidigt.

För att du ska kunna säkerställa dina listors äkthet och minska risker (t.ex. spamklagomål eller studsande e-postmeddelanden), bör du bara använda en huvudlista, delad i grupper.

Flera språk


Varje lista kan bara ha ett språk Om du har en flerspråkig kontaktdatabas måste du skapa en lista per språk du skickar till.

Obs! Om du ändrar språket i listan behöver du också redigera Bekräftelse– och Välkommen-meddelandet manuellt.

Kom ihåg att dessa inte kan redigeras i ett provkonto.

0

Hur skapar jag en kontaktlista?

Innan du skickar din första kampanj måste du ha minst en aktiv lista med minst en giltig mottagare.

Under fliken Contact lists ser du antalet aktiva listor, prenumeranter, antalet skickade e-postmeddelanden och engagemangsprocenten.

För att skapa en ny kontaktlista, klicka på knappen Create Contact List till vänster.

Detta öppnar ett popup-fönster där du kan ge din kontaktlista ett namn, ange ett avsändarnamn (vem användarna kommer att se e-postmeddelandena kommer från) och en avsändar-e-postadress (även din svarsadress till e-postadressen). Klicka på Create för att slutföra processen.

Alla listor skapas automatiskt som double opt-in. Även om vi rekommenderar att du behåller den här inställningen, kan du ändra det här.

Så här lägger du till en enda kontakt i din lista:


Så snart du har skapat din nya lista kan du börja lägga till kontakter genom att klicka på Add contacts i vänstra menyn.

Du kommer att bli ombedd att bekräfta att du har tillåtelse från mottagaren att lägga till dem i din lista. Det är viktigt att du förstår att WebbPlatsen följer antispamlagar och tolererar inte någon form av spam.

Markera kryssrutan och gå till nästa steg.

På följande sida klickar du på Add A Single Contact på vänster sida och anger den e-postadress du vill lägga till i din lista. Om du har några personliga fält på din lista visas de här.

När mottagaren väl har lagts till ser du den under listan aktiva prenumeranter.

Du kan också importera flera kontakter till en lista som en CSV.

0

Redigera ett formulär?

Vårt system låter dig integrera prenumerera och skriva ut formulär för en specifik kontaktlista direkt till din webbplats. Medan vi tillhandahåller en mycket grundläggande form kan du ytterligare anpassa den genom att lägga till radioknappar, kryssrutor och rullgardinsmenyer.

Den viktigaste regeln att följa är att ”Inmatningsnamnet” är exakt samma som det fält du har skapat i din lista. Detta gör att ditt personliga fält kan fyllas ut med vilket värde du vill läggas till.
Radioknappar

<input type = ”radio” /> definierar en radioknapp. Med radioknappar kan en användare bara välja ett av ett begränsat antal val. Till exempel:

<Form>
Kön
<input type = ”radio” name = ”Kön” värde = ”man” /> Man <br />
<input type = ”radio” name = ”Kön” värde = ”kvinnlig” /> Kvinna
</ Form>

Detta gör det möjligt för abonnenten att välja från värdena Male eller Female – som automatiskt fyller i fältet i din lista.

Det kommer att se ut så här i din form:

0

Vad är ett ”Välkommen email”

Ett välkomstmeddelande är ett valfritt e-postmeddelande som du kan välja att skicka till nya prenumeranter som använder ett anmälningsformulär.

E-postmeddelandet skickas omedelbart om din lista är en single opt-in eller när de har bekräftat sin e-postadress om din lista är en double opt-in.

E-postmeddelandet som är förinställt på ditt konto ser ut så här:

För att konfigurera och redigera ditt välkomstbrev, öppna din kontaktlista och klicka på Manage Emails i vänstra menyn.

Under Welcome Email har du möjligheten att förhandsgranska och redigera både HTML och textversioner av e-postmeddelandet, skicka ett test och aktivera / inaktivera det.

Några bra saker att ha i din välkomst email


  • Din logotyp
  • Bekräftelse: Ett kortmeddelande som bekräftar att de har lagts till i listan.
  • Håll vad du lovar: Om du lovade något som en bonus för att anmäla dig till nyhetsbrevet, är det här det bästa stället att tillhandahålla det – en länk till en e-bok, en kupongkod som de kan lösa in eller detaljer om en speciell händelse som du är värd för ska finnas i  ditt välkommen email.
  • Var kontaktbar: Ge dem en kontakt som de kan höra av sig till – även om det bara är via e-post.

 

0