2. Anpassa – Skapa och lägga till ett prenumerationsformulär på din webbplats

Prenumerationsformulär kan inkluderas på din webbplats eller blogg så att besökarna kan tillhandahålla sina uppgifter för att få e-postmeddelanden om ämnen av relevans och/eller intresse. I grunden är ett prenumerationsformulär utformat för att registrera prenumeranter på din e-postlista.

Varför detta är viktigt

Prenumerationsformulär är ett lagligt och bekvämt sätt för prenumeranter att ge dig sin information. Processen att skapa och ställa in dem är mycket enkel. En av de stora fördelarna med e-postmarknadsföring är att den låter dig rikta in dig på grupper utifrån olika kriterier. Genom att lägga till några av dessa kriterier i ditt prenumerationsformulär kan du anpassa dina e-postmeddelanden. Som en allmän tumregel kan dock begära för mycket information leda till mindre intresse för att prenumerera. Du måste börja med att skapa ett formulär som är anpassat efter dina behov.

Hur man integrerar en prenumerationsformulär

Med vårt system kan du integrera ett opt-in-formulär för en specifik kontaktlista direkt på din webbplats.

Du kan skapa formuläret för din lista genom att följa dessa steg:

 

  • 1. Klicka på Formulär.

 

 

 

  • 2. Klicka på Skapa ett formulär, namnge formuläret och välj kontaktlista > Fortsätt. Välj Dubbel opt-in > Fortsätt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Du kommer att ha möjlighet att antingen använda en direktlänk till formuläret eller ta HTML-koden för att bädda in på din webbplats.

 

  • Länkat formulär
    • Den ger dig direktlänken till formuläret genom att klicka på Hämta URL.

 

 

 

 

 

  • Du kan anpassa ditt formulär genom att klicka på Redigera formulär.

 

 

 

 

  • Inbäddat formulär
    • Den ger dig koden som du kan bädda in på din webbplats genom att välja Hämta kod.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Skräddarsy gärna ditt formulär genom att klicka på Redigera formulär.

 

 

 

 

Redigera ditt formulär

Följande formulärelement är tillgängliga i din editor:

  • Titel med sex olika H-storlekar
  • Beskriv i ett stycke vilken typ av kommunikation som kommer att skickas. Kommunikation på vecko- eller månadsbasis, till exempel. Registreringskoder, kampanjkoder etc.
  • Anpassat attribut: Ett attribut som kan anpassas
  • E-post (obligatoriskt och som standard)
  • Prenumerationsknapp (obligatorisk och som standard)
  • Dolt attribut i fall där du vill att ett segment ska fyllas i som standard

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Du kan välja dessa element för att anpassa dem. Det är viktigt att undvika att fråga efter fel information: du vill inte att dina kunder ska tycka att det är överväldigande, så de slutar helt enkelt prenumerera. Tre eller fyra fält borde räcka.

 

 

 

 

  • Klicka på pennikonen för att redigera ett element.
  • Klicka på den dubbla kvadraten med ett plustecken för att duplicera ett element.
  • Klicka på papperskorgen för att ta bort ett element.

Ditt prenumerationsformulär är klart

Använd det för att bygga upp din värdefulla lista och fortsätta att generera potentiella kunder för ditt kontos tillväxt. Datan du samlar kommer att ge en källa till nya möjligheter för din organisation, vilket gör att den kan fortsätta expandera. Dessutom, om du har några personliga fält på din lista kommer de att läggas till i formuläret.

OBS! Tänk på GDPR när du skapar andra fält än e-postadress. GDPR-regeln är, samla inte mer information än du behöver.