Archive | Leverans

Vad är skillnaden mellan opt-in och dubbel opt-in?

Den bästa kontaktlistan är en fylld med mottagare som uttryckligen har begärt att du skickar dem något, men det finns många typer av adresslistor som används i branschen, klassificerade enligt hur pålitligt mottagarna har angett att de är villiga att kontaktas:

Bekräftad / Dubbel Opt-in


  • Steg:
    • En prenumerant anger  antingen sin e-post manuellt eller markerar en ruta som bekräftar att han/hon vill finnas med på listan.
    • Ett bekräftelsemail skickas till deras e-postadress
    • Prenumeranten måste vidta en åtgärd (som att klicka på en länk) för att bekräfta att adressen är giltig
    • Ett Välkomstmeddelande skickas.
  • Tillförlitlighet: Mest tillförlitliga metoden; standardinställningen för nya konton.
  • Fördelar:
    • Endast den äkta ägaren till e-postadressen kan registrera sig och bekräfta sin prenumeration – genererar därför väldigt få klagomål, om några.
    • Det hindrar dig också från att lägga till felaktigt skrivna, rollbaserade eller spam-adresser till din lista eftersom de aldrig kommer att slutföra bekräftelseprocessen.

Notifierad Opt-in


  • Steg:
    • En prenumerant matar antingen in sin e-post manuellt eller markerar en ruta som bekräftar att han/hon vill finnas med på listan.
    • Ett Välkomstmeddelande skickas.
  • Tillförlitlighet: Bäst metod.
  • Fördelar:
    • Opt-in-metoden är tydlig och följaktligen förenlig med lagstiftningen om antispam
  • Nackdelar:
    • Utsatt för missbruk
    • Kan leda till listor med fler klagomål än en tvåstegs double opt-in process

Enkel opt-in


  • Steg: En potentiell prenumerant uppger sin e-post eller markerar en prenumerationsruta.
  • Tillförlitlighet: Låg
  • Fördelar:
    • Opt-in-metoden är tydlig och följaktligen förenlig med lagstiftningen om antispam
  • Nackdelar:

Opt-Out (Indirekt acceptans)


  • Steg: E-postadresser läggs till trots att kontakten inte gjorde några specifika åtgärder för att läggas till i listan, till exempel en förmarkerad ruta när de skickar in sina uppgifter på en blankett, som en del av ett kassaköp eller vid skapandet av kontot.
  • Tillförlitlighet: Dålig
  • Nackdelar:
    • Kan få mottagarna att känna sig som om de lurades, skadar ditt förhållande, rykte och i sin tur din leverans i processen.
    • Generellt genererar detta en stor volym e-postmeddelanden som är flaggade som ”SPAM”, vilket negativt påverkar ditt anseende och i sin tur dina leveranser.
    • Enligt den kanadensiska Anti-SPAM-lagstiftningen upphör denna typ av samtycke inom 6 månader för ledningar och 24 månader för aktiva kunder.
0

Varför behöver jag lägga till min fysiska / gatuadress i mina utskick?

För att uppfylla kraven i lagstiftningen mot spam måste du inkludera en fysisk / gatuadress som en del av ditt email-innehåll. Den här adressen används för att identifiera avsändaren av meddelandet och underlätta för hur den här personen vem de kan kontakta för att prenumerera eller avprenumerera. Vissa innehållsfilter kommer att söka efter det och blockera / flagga som skräppost de som inte har det så det kommer också att förbättra leveransen.

För att skydda prenumeranter (och dig själv), om en fysisk adress inte ingår, kommer du inte att kunna schemalägga din kampanj.

Första gången du loggar in på ditt mailRelate-konto, blir du uppmanad att fylla i informationen.

0

Varför behöver jag en Unsubscribe länk?

För att kunna uppfylla kraven i lagstiftningen mot spam, måste du inkludera en avprenumerationslänk som en del av ditt email-innehåll. Om en unsubscribe-länk inte ingår kan du inte schemalägga din kampanj.

Som standard innehåller alla våra mallar redan en prenumerationslänk – så du borde inte behöva oroa dig för att inte följa lagar mot spam.

Om du skapar och laddar upp en mall som inte innehåller en prenumerationslänk, kommer en att läggas till av systemet i kampanjens sidfot.

0

Hur återbekräftar jag en lista?

Om du återbekräftar din lista hjälper du till att säkerställa att din lista är korrekt och att alla mottagare har gett sitt samtycke till att skicka kampanjer/utskick.

Om du skapar en double opt-in och laddar upp kontaktlistan själv, finns det två alternativ att bekräfta deras prenumeration igen:

Metod 1


Dubbel opt-in:

  • Skapa en double opt-in-lista och lägg till ett prenumerationsformulär för den här listan på din hemsida
  • Ladda upp en lista över dina befintliga kontakter och skapa en kampanj som ber dem att bekräfta att de skulle vilja ta emot e-postmeddelanden från dig i framtiden genom att klicka på länken som tar dem till formuläret du har lagt på din hemsida.
  • När din kampanj är klar kommer bara de som fyllde i din nya prenumerationsblankett att vara kvar på listan, din gamla lista ska kasseras.

Metod 2


Enkel opt-in:

  • Skapa en ”Tack”-sida på din hemsida
  • Ladda upp listan över dina befintliga kontakter och skapa en kampanj med en länk som ber folk att klicka om de vill anmäla sig, vilket skickar dem till sida som du just skapat
  • När utskicket är klart kan du ta dessa och ladda upp dem till en ny lista, och slänga bort den gamla listan.

Denna metod bör användas regelbundet (var tredje till sex månader), särskilt med personer som inte har klickat på eller öppnat e-postmeddelanden på en tid.

Denna process förbättrar leverans genom att minska klagomål, ta bort ogiltiga adresser och öka det totala engagemanget för din lista.

Exempel


Dina e-postmeddelanden ska alltid innehålla din logotyp (helst högst upp till vänster), din fysiska adress och en prenumerationslänk.

Om du har din logotyp i det övre vänstra hörnet av ditt e-postmeddelande kommer alt-texten på din logotyp att vara överskriften, som visas i förhandsvisningen av e-postmeddelandet för många e-postklienter. I annat fall kommer överskriften att vara den första meningen i din kampanj.

Ämne: Vänligen bekräfta att du är kvar på listan

Överskriften: Vi vill inte skicka e-postmeddelanden du inte vill ha! Vänligen bekräfta att du vill få vårt nyhetsbrev genom att klicka på länken nedan.

Hej [Förnamn, där]

Detta är ett kort e-postmeddelande från oss på ___company x___.

Vid ett tillfälle registrerade du dig för vårt nyhetsbrev. Men den senaste tiden har vi varit så upptagna att vi inte har skickat några nyhetsbrev alls. Vi har massor av spännande nyheter och kommer att börja skicka ut våra `___company x ___` e-mail nyheter i början av varje månad för att berätta allt om våra nyheter och uppdateringar mm.

Om du fortfarande är intresserad av att höra från oss, klicka bara på länken nedan för att lägga till dig själv i vår lista igen. Om du inte är intresserad av att höra från oss igen, klicka helt enkelt på unsubscribe nedan eller gör ingenting så vi tar bort dig från vår lista.

Tack!

Ditt namn

___företag x___

0

Vad är en mejlstuds?

En studs uppstår när en kampanj inte levereras till en mottagare.

En ”mjuk” studs är ett tillfälligt fel som inte leder till att mottagaren tas bort från postlistan men kan fördröja leverans till den personen.

En ”hård” studs är ett ej levererbart meddelande som kommer från en e-postadress eller domän som är oåtkomlig redan efter första försöket.

Bounce Reporting


Du kan se din detaljerade rapport genom att klicka på View Detailed Statistics på vänstra menyn i din levererade kampanj. Här är en kort beskrivning av vad varje betyder.

Mjuk studs (bounce_sb)

En mjuk studs är ett e-postmeddelande som kommer så långt som mottagarens mail server men studsas tillbaka som olevererbar innan det kommer till den avsedda mottagaren. Det här kan hända om mottagarens inkorg är full och den kan levereras vid en senare tidpunkt. Efter tre leveransförsök blir det en hård studs.

Övergående studs (bounce_tr)

En övergående studs genereras ofta av avsändarens e-postserver, vilket indikerar att ett meddelande inte kunde levereras men servern fortfarande försöker. Vanligtvis kan en övergående studs ignoreras. Det kan hända att du får följande meddelande: Varning: Meddelandet är fortfarande olevererat efter 4 timmar. Kommer fortsätta försöka skicka tills dess meddelandet är 2 dagar gammalt.

Adressändring (bounce_ac)

Ett adressändringssvar innebär att en mottagare har ändrat sin adress och skickar ett automatiskt svar för att meddela avsändare av deras nya adress.

AutoReply (bounce_ar)

Autosvar (vanligtvis i form av ett meddelande om uppsägning) skickas vanligtvis av en mottagarens e-postklient. Till skillnad från studsar indikerar dessa att en e-postmottagare är tillfälligt otillgänglig. Dessa meddelanden är användbara när du skickar tidskänslig information till mottagare, eftersom de varnar dig om att mottagaren kanske inte ser det förrän senare. Dessa kan annars ignoreras.

Uppmaning / svar (bounce_cr)

En uppmaning till svar / svar är ett meddelande som skickas av specialfiltreringsprogrammet installerad av mottagaren som är utformad för att acceptera meddelanden från endast avsändare som de känner till. Denna typ av filter skickar automatiskt ett svar med en utmaning (en fråga eller en nödvändig åtgärd) till avsändaren av e-postmeddelandet. Om utmaningen inte är korrekt genomförd, skickas meddelandet inte.

DNS-fel (bounce_df)

E-postservern kan tillfälligt inte leverera ditt meddelande till en e-postadress på grund av ett DNS-problem.

Hård studs (bounce_hb)

En hård studs är ett e-postmeddelande som har returnerats till avsändaren eftersom mottagarens adress är ogiltig. En hård studs kan inträffa eftersom domännamnet inte existerar eller eftersom mottagaren är okänd.

E-post blockerad (bounce_mb)

Indikerar att mottagarens e-postserver blockerar e-post från din e-postserver. Du får se följande meddelanden som skickas till dig:

– 550 Meddelande AVSLUTAD AV PERSON

– 552 Blockerad av filter

Postlåda är full (bounce_mf)

E-postservern kan tillfälligt inte leverera ditt meddelande till mottagarens e-postadress eftersom mottagarens e-postlåda är full.

0

Hur undviker jag spamklagomål?

Mottagare som flaggar ditt mail som ”Spam” eller ”Skräp” har störst inverkan på ditt rykte som avsändare. Det är viktigt att du undviker detta genom att leverera bra och relevanta kampanjer till mottagare som vill ta emot den.

För att undvika detta bör du:

  • Använd aldrig en köpt adresslista, eller liknande
  • Idealiskt sett borde mottagarna ha valt att prenumerera på utskicken. Kontrollera i alla fall att du har ett direkt förhållande till varje enskild adress på din lista – dvs. undvika att skicka på uppdrag av tredje part
  • Gör din registreringsprocess klar, förklara vad någon registrerar sig för, när de kommer att börja ta emot e-postmeddelanden och hur ofta de kan förvänta sig att höra från dig. Du kan även inkludera den här informationen i bekräftelsemeddelandet som du skickar.
  • Använd ett konsekvent avsändarnamn och e-postadress
  • Använd en ämnesrad som korrekt beskriver innehållet i ditt e-postmeddelande
  • Bekräfta/genomför begäran om avprenumeration omedelbart
  • Följ reglerna för CAN SPAM och spamlagarna i landet du bor i
  • Håll din lista uppdaterad
  • Återaktivera ej gamla adresser
  • Skicka e-post regelbundet

Om du följer alla dessa regler har du en bra start. För att göra sakerna ännu bättre ska din lista (och de meddelanden du skickar till dem) segmenteras och ditt innehåll ska vara målinriktade.

0

Kan jag ändra min avsändaradress?

Avsändaradressen (från adress) bör ses som din online-identitet. Det är vad dina kontakter använder för att känna igen dig som avsändare och kommer ofta att läggas till i deras kontakt eller ”säkra lista”. Det är en bra idé att behålla den vanliga ”Från” -adress när du skickar, men använd olika svara adresser, efter behov.

Varför igenkänning är viktigt:


  • Hjälper e-postmeddelanden från den här adressen att landa i inkorgen, inte i skräpmappen,
  • Aktiverar bilder och länkar som standard, vilket ger dig mer exakta öppna och klickrapporter
  • Hjälper förbättrar ditt Sender reputation Ju fler personer som har lagt till din från adress i sin adressbok desto bättre är ditt rykte

Så här ändrar du från avsändaradress


Det är ibland nödvändigt att ändra avsändaradress( p.g.a domänändringar, omstruktureringar eller andra skäl). Det här är stegen du måste ta för att ändra den.

1. Berätta för alla

Berätta för dina kontakter innan du gör det i en dedikerad e-postkampanj. Be dem att lägga till din nya Från-adress till deras kontaktlista.

2. Varningsskyltar

Inkludera en varning längst upp i e-postkampanjer som går ut fram till det datum du byter över.

3. Domänen

Den nya Från-domänen ska vara samma webbadress som den som användes för att registrera sig. Till exempel:
Om de registrerade sig på ”http://www.yourdomain.com”, skulle ditt e-postmeddelande komma från något som ”info@yourdomain.com” eller ”info@billing.yourdomain.com.” Ytterligare rekommendationer för domänen.

0

Mitt utskick gick till skräpmappen, varför?

Det finns flera faktorer som kan skicka ditt email till din skräpmapp istället för direkt i din inkorg. Kontrollera följande för att förbättra leverans:

Innehåll


  • Undvik överanvändning av ”SPAM” -ord (Free !, spelrelaterade termer, för många utropstecken, STORA BOKSTÄVER i tid och otid)
  • Se till att din textversion matchar din HTML-version.

Bild-till-text-förhållande


  • Högst 40% av utskicket bör vara utgjort av bilder. Vi rekommenderar att du har flera, mindre bilder med tydliga, beskrivande alternativa texter. Detta kommer att hjälpa till genom att:
    • Förhindra att e-postmeddelandet flaggas som spam
    • Uppmuntra människor att visa bilder (vilket ger dig mer exakta rapporter)
    • Hjälper att ladda upp e-postmeddelanden
  • Minst 60% av utskicket bör vara utgjort av text
  • Bilder bör ej rör varandra/sitta ihop
  • Minst 400 tecken i text enligt lagen om antispam måste alla e-postmeddelanden innehålla någon form av text (även om det är en enkel ”hej”).

Se till att du är känd som en legitim avsändare


  • Följ bästa praxis och använd en dubbel opt-in-process. Testa ditt formulär genom att anmäla dig till nyhetsbrevet och se vart det landar.
  • Se till att dina mottagare lägger till dig i deras vitlista eller adressbok.
  • Se till att dina mottagare klickar på ”Visa alltid bilder från den här avsändaren” – vilket låter e-posttjänsten veta att du är en betrodd avsändare.
  • Använd din egen domän
  • Bekräfta din e-postadress
0