Den bästa kontaktlistan är en fylld med mottagare som uttryckligen har begärt att du skickar dem något, men det finns många typer av adresslistor som används i branschen, klassificerade enligt hur pålitligt mottagarna har angett att de är villiga att kontaktas:
Bekräftad / Dubbel Opt-in
- Steg:
- En prenumerant anger antingen sin e-post manuellt eller markerar en ruta som bekräftar att han/hon vill finnas med på listan.
- Ett bekräftelsemail skickas till deras e-postadress
- Prenumeranten måste vidta en åtgärd (som att klicka på en länk) för att bekräfta att adressen är giltig
- Ett Välkomstmeddelande skickas.
- Tillförlitlighet: Mest tillförlitliga metoden; standardinställningen för nya konton.
- Fördelar:
- Endast den äkta ägaren till e-postadressen kan registrera sig och bekräfta sin prenumeration – genererar därför väldigt få klagomål, om några.
- Det hindrar dig också från att lägga till felaktigt skrivna, rollbaserade eller spam-adresser till din lista eftersom de aldrig kommer att slutföra bekräftelseprocessen.
Notifierad Opt-in
- Steg:
- En prenumerant matar antingen in sin e-post manuellt eller markerar en ruta som bekräftar att han/hon vill finnas med på listan.
- Ett Välkomstmeddelande skickas.
- Tillförlitlighet: Bäst metod.
- Fördelar:
- Opt-in-metoden är tydlig och följaktligen förenlig med lagstiftningen om antispam
- Nackdelar:
- Utsatt för missbruk
- Kan leda till listor med fler klagomål än en tvåstegs double opt-in process
Enkel opt-in
- Steg: En potentiell prenumerant uppger sin e-post eller markerar en prenumerationsruta.
- Tillförlitlighet: Låg
- Fördelar:
- Opt-in-metoden är tydlig och följaktligen förenlig med lagstiftningen om antispam
- Nackdelar:
- Utsatt för missbruk
- Generellt resulterar det i en högre skräppost och / eller studsfrekvens som kan leda till allvarliga leveransproblem.
Opt-Out (Indirekt acceptans)
- Steg: E-postadresser läggs till trots att kontakten inte gjorde några specifika åtgärder för att läggas till i listan, till exempel en förmarkerad ruta när de skickar in sina uppgifter på en blankett, som en del av ett kassaköp eller vid skapandet av kontot.
- Tillförlitlighet: Dålig
- Nackdelar:
- Kan få mottagarna att känna sig som om de lurades, skadar ditt förhållande, rykte och i sin tur din leverans i processen.
- Generellt genererar detta en stor volym e-postmeddelanden som är flaggade som ”SPAM”, vilket negativt påverkar ditt anseende och i sin tur dina leveranser.
- Enligt den kanadensiska Anti-SPAM-lagstiftningen upphör denna typ av samtycke inom 6 månader för ledningar och 24 månader för aktiva kunder.