Vad är skillnaden mellan opt-in och dubbel opt-in?

Den bästa kontaktlistan är en fylld med mottagare som uttryckligen har begärt att du skickar dem något, men det finns många typer av adresslistor som används i branschen, klassificerade enligt hur pålitligt mottagarna har angett att de är villiga att kontaktas:

Bekräftad / Dubbel Opt-in


  • Steg:
    • En prenumerant anger  antingen sin e-post manuellt eller markerar en ruta som bekräftar att han/hon vill finnas med på listan.
    • Ett bekräftelsemail skickas till deras e-postadress
    • Prenumeranten måste vidta en åtgärd (som att klicka på en länk) för att bekräfta att adressen är giltig
    • Ett Välkomstmeddelande skickas.
  • Tillförlitlighet: Mest tillförlitliga metoden; standardinställningen för nya konton.
  • Fördelar:
    • Endast den äkta ägaren till e-postadressen kan registrera sig och bekräfta sin prenumeration – genererar därför väldigt få klagomål, om några.
    • Det hindrar dig också från att lägga till felaktigt skrivna, rollbaserade eller spam-adresser till din lista eftersom de aldrig kommer att slutföra bekräftelseprocessen.

Notifierad Opt-in


  • Steg:
    • En prenumerant matar antingen in sin e-post manuellt eller markerar en ruta som bekräftar att han/hon vill finnas med på listan.
    • Ett Välkomstmeddelande skickas.
  • Tillförlitlighet: Bäst metod.
  • Fördelar:
    • Opt-in-metoden är tydlig och följaktligen förenlig med lagstiftningen om antispam
  • Nackdelar:
    • Utsatt för missbruk
    • Kan leda till listor med fler klagomål än en tvåstegs double opt-in process

Enkel opt-in


  • Steg: En potentiell prenumerant uppger sin e-post eller markerar en prenumerationsruta.
  • Tillförlitlighet: Låg
  • Fördelar:
    • Opt-in-metoden är tydlig och följaktligen förenlig med lagstiftningen om antispam
  • Nackdelar:

Opt-Out (Indirekt acceptans)


  • Steg: E-postadresser läggs till trots att kontakten inte gjorde några specifika åtgärder för att läggas till i listan, till exempel en förmarkerad ruta när de skickar in sina uppgifter på en blankett, som en del av ett kassaköp eller vid skapandet av kontot.
  • Tillförlitlighet: Dålig
  • Nackdelar:
    • Kan få mottagarna att känna sig som om de lurades, skadar ditt förhållande, rykte och i sin tur din leverans i processen.
    • Generellt genererar detta en stor volym e-postmeddelanden som är flaggade som ”SPAM”, vilket negativt påverkar ditt anseende och i sin tur dina leveranser.
    • Enligt den kanadensiska Anti-SPAM-lagstiftningen upphör denna typ av samtycke inom 6 månader för ledningar och 24 månader för aktiva kunder.