Vad är ”avsändarrykte”?

Som avsändare bygger du gradvis ett rykte när du skickar meddelanden. Kombinationen av innehåll, hur ofta mottagare flaggar dina e-postmeddelanden som skräp, spamfällor och din studsfrekvens bidrar till detta rykte.

Ett gott rykte har stor inverkan på effektiviteten i dina marknadsföringsinsatser. Ett dåligt rykte gör det exakta motsatsen och kan förhindra att dina e-postmeddelanden når din publik alls.

Odla och vårda ditt rykte genom att:

  • Ha en uppdaterad och fräsch kontaktlista
  • Skicka värdefullt/intressant innehåll
  • Håll din publik engagerad

Flera faktorer påverkar avsändarens rykte:


Förvaltas av avsändaren (dig)

Klagomål

Det här är graden av formella klagomål, eller antalet mottagare som markerar meddelanden som spam. För att undvika klagomål ska det skickas kvalitetsinnehåll till prenumeranter som har valt att ta emot dina e-postmeddelanden.

Hårda studsar

Frekvensen av hårda studsar är den procentandel av e-postmeddelanden som skickas till inaktiva adresser. Detta kan förhindras genom att upprätthålla en aktuell prenumerantlista och se till att det är enkelt för personer att avbryta eller ändra sin information när deras kontaktuppgifter eller omständigheter ändras.

Spam Trap Hits

Spamfällor är e-postadresser avsiktligt utformade för att identifiera spammare som skördar adresser från Internet och / eller avsändare som har dåligt uppdaterad list eller opt-in-praxis. För att undvika detta, se till att din inloggningsprocess är en double opt-in som kräver att personer bekräftar sin e-postadress innan de läggs till i din lista och får motta utskick regelbundet.

Spam-poäng

Det här är elementet i leverans av e-postmeddelanden över vilka avsändare har mest kontroll och ändå är det ofta den mest försummade. Vad som betyder mer än ord som kan flagga spamfilter – är dåligt innehåll som uppmuntrar mottagaren att radera ditt meddelande, välja bort framtida meddelanden, blockera dig helt eller värst av allt klaga till sin Internetleverantör genom att flagga ditt meddelande som spam.

Avsändarens efterlevnad

Detta mäts av hur bra du följer de ovanstående kraven. Varje markering mot dig kommer att påverka hur ditt framtida utskick hanteras. Hur varje ISP (Internetleverantör) hanterar detta kan vara annorlunda – vissa har högre tröskelvärden än andra, så du måste hålla dig kompatibel på alla områden för att inte få problem.

Administreras av din e-postleverantör

Teknisk överensstämmelse

Bättre känd som RFC (Request for Comments), som är en uppsättning standarder för internet som beslutats av IETF (Internet Engineering Task Force). På hög nivå är RFC-efterlevnad endast ansvar för din e-postleverantör och utan det kommer det mesta (om inte all) e-post stoppas direkt.

Autentisering

Eftersom spammare ofta maskerar som legitima avsändare (hävdar att deras e-postmeddelanden kommer från ett riktigt företag), kommer mottagare ofta att verka för autentisering som ett sätt att se om avsändaren är riktigt som de säger att de är. Detta är särskilt viktigt när du använder en e-postleverantör som de kan (eller kanske inte) skicka å din domäns vägnar. Det finns fyra huvudprotokoll som används idag (SPF / Sender ID, Domain Keys och DKIM), men eftersom ingen av dessa protokoll är dominerande kommer en välrenommerad plattform för e-postmarknadsföring att göra alla tillgängliga för sina kunder för att maximera leverans.

Ackreditering

Vissa avsändare får godkännande från anti-spamorganisationer och tredjepartsleverantörer för certifieringar som Goodmail, Return Paths SenderScore Certified och Habaes Safelist. Det innebär att de är förhandsgodkända eller ”whitelisted” avsändare och de Internetleverantörer som använder dessa ackrediteringstjänster kommer att ge företräde till dessa avsändare genom att tillåta mer email till inkorgen och ganska ofta kommer det att förmedla mer heuristiska former av spamfiltrering, såsom innehållsfiltrering, strypning eller inaktiverande av länkar / bilder som standard.

Svarta listor

En svart lista är en lista som används genom att ta emot nätverk för att bedöma en given IP-adress och / eller att skicka domänens rykte. Dessa listor drivs av anti-spam grupper och de flesta svarta listorna är resultatet av att skicka oönskad bulk email (UBE) till adresser som aldrig bad om det. Det finns många olika blacklist-leverantörer och vissa har större vikt i samhället än andra så det är mycket viktigt att du håller dina listor rena, du riskerar annars att stöta på problem.

Vitlistning

Liksom ackreditering där rykte förvärvas med hjälp av en extern källa, behåller många Internetleverantörer sina egna interna whitelists också. De består av IP-adresser eller domäner som genererar väldigt få klagomål, studsar och har hög engagemang med sina användare. Detta kan också göras av en mottagare som lägger till din Från-adress till deras kontaktlista för ”Säker avsändare” eller går in i sin skräpmapp och säger till Internetleverantören att din e-post är INTE spam.Sender Reputation