En feedback loop är ett dataflöde som upprättats av Internetleverantörer (ISP) som vidarebefordrar klagomål från sina användare tillbaka till avsändaren av det ursprungliga meddelandet. Dessa klagomål behandlas sedan av avsändaren så att de kan ta bort och / eller permanent avregistrera användaren från listan (eller listorna) i fråga. Detta hjälper till att undvika framtida klagomål, vilket kan påverka leveransen på allvar.
Det ger också ESP (e-postleverantörer) möjlighet att hålla reda på hur många klagomål som mottagits för en given klient (eller kampanj) så att de kan vidta lämpliga åtgärder.
Personer som genererar många klagomål kan orsaka många problem med leverans, särskilt om de ingår i en gemensam IP-pool som används av flera kunder.
I genomsnitt betraktas ett klagomål över 0,25% (1 i 400) hos en viss ISP för en viss post, som ett problem.
Under View Detailed Statistics i din levererade kampanj kan du filtrera FBLs av leverantörer. Dessa inkluderar:
- AOL
- Bluetie
- Comcast
- Cox
- Earthlink
- Excite
- Hotmail/MSN
- Lashback
- Tucows
- Mailtrust
- RoadRunner
- United Online
- USA.net
- Yahoo!
Hur vi beräknar klagomålet:
Det delas inte av det totala antalet skickade e-postmeddelanden eftersom det inte skulle ge den mest exakta representationen av din sanna klagomängd vid varje Internetleverantör.