Archive | Blogg

Enkla steg att följa för att öka förtjänsten

Shopkeeper180Informativa och välkomnande svarsmeddelanden som skickas ut per automatik till kunder genererar i genomsnitt 152% högre klickfrekvens än vad vanlig marknadsföring lyckas åstadkomma, säger Dan Forootan, VD för Streamsends e-postmarknadsföring. ”Att återkoppla till sina kunder i samband med ett köp, med erbjudanden som kan tänkas vara intressant för kunderna, kan göra en enorm skillnad och öka möjligheten till att locka till fler köp.”

Här listar vi fyra kom ihåg värt att ta med sig då man arbetar med försäljning över nätet.

1. Identifiera dina kunders behov

Var alltid strategisk. Definiera dina kunders behov och vad som kan tänkas vara intressant för dem. Gör riktade utskick till just de som kan tänkas vara intresserade.

2. Ställ frågan innan kunderna gör det

Organisera ditt arbete. Utforma automatiska svarsmeddelanden och erbjudanden (sk triggers). Triggers som till exempel passar att skicka ut i samband med kundens registrering, ett köp, några dagar/vecka efter ett köp osv.

3. Skicka relevanta meddelanden

Innehållet i triggrar och andra erbjudanden är avgörande. Om det är ointressant kommer dina kunder troligen avregistrera sig från dina utskick.

4. Uppmana alltid till en direkt handling

Ditt utskick bör vara fokuserat på ett huvudsakligt erbjudande. Har du för många kan det uppfattas som rörigt och förvirrande för dina kunder. Det förenklar även för dig när du ska mäta svarsfrekvensen. Erbjudandet ska enbart gälla under en kort begränsad tid. Människor är mer benägna att nappa på ett erbjudande när det är ett tillfälligt sådant.

 

Vill du få mer inspiration till dina bekräftelsemeddelanden?

Läs vårt  tidigare inlägg Checklista för bekräftelsemejl.

 

0

Lyckad e-postmarknadsföring i 3 steg

mR-bloggbild

Många undersökningar pekar på att e-post fortfarande är den mest framgångsrika metoden att använda när företag vill nå ut med sitt budskap till sina kunder. ”När företag söker efter verktyg för att få ut sitt budskap genom, är e-post fortfarande förstahandsvalet för många, då e-post är den kanal med längst räckvidd, respons och avkastning då man ser på investerad tid och pengar”, säger Dan Forootan, VD för Streamsend e-postmarknadsföring, tjänsten som mailRelate är byggd på. För att maximera denna maktposition och samtidigt skydda sitt företags varumärke, bör en rad bestämda åtgärder följas. Ett exempel är att använda mallar för att tydligt visa vem det är som är avsändaren av utskicket. Om mallen dessutom är snygg, kommer även e-postmeddelandet sticka ut i mängden bland alla andra meddelanden som trängs i inkorgen.

1 . Satsa på snygga utskick

Sträva efter att designa komplexa men ändå attraktiva e-postmeddelanden som kan omvandlas till en ”låst” mall med fördefinierade redigerbara områden. Det vill säga mallar som kan används om och om igen . Mallar som håller, som inte går att spricka genom att t ex lägga till en för stor bild. I mailRelate ingår enkla med snygga mallar som man kan dra och släppa bilder och videoklipp till, skapa länkar, omforma texter mm och trots alla förändringar ser det fortfarande riktigt bra ut. Många av mallarna fungerar dessutom bra på mobiler då de är uppbyggda med responsiv design som gör att utskicket automatiskt anpassas efter läsarens skärmstorlek.

2. Triggers – skapa snabba svar med precision

Med uppsatta triggers (databasregler) på kontot kan man skicka ut automatiska välkomstmeddelanden, födelsedagshälsningar med erbjudande mm till kunder. Ett effektivt och enkelt sätt att kommunicera med och vårda sin kundkontakt. Triggers finns tillgängligt att skapa och börja användas på kontot i mailRelate och någon förkunskap i datakunskap behövs knappast för att lyckas.

3. Social Networking Bar – nå ut på sociala medier

Man bör inte enbart förlita sig på e-post för att sprida sitt budskap. Använd även de sociala medierna till detta. Hjälp läsarna med att enkelt få dela ett nyhetsbrev till sina vänner och familj genom att lägga till Social Networking Bar till utskicket. I detta verktygsfält finns bland annat länkar till Facebook, Twitter och LinkedIn och används av läsaren, inte för att besöka avsändarens/företagets sida på respektive medie utan för att sprida vidare utskickets budskap. Man kan även lägga till en länk till formuläret som redan finns på kontot (Share with friends) för att läsare lätt ska kunna dela vidare utskicket till sina bekanta och på så vis skicka det vidare till fler personer än vad det var skickat till i första hand. Vi rekommenderar att båda alternativen används, för att maxa chansen till att nå ut med budskapet till så många som möjligt.

Utskickstjänsten som går att lita på

mailRelate är en tillförlitlig utskickstjänst med detaljerade statistikuppgifter, hundratals färdiga mallar samt möjligheten att importera sin egen. Styrkan med mailRelate är den grundliga kontrollen över alla e-postmeddelanden som skickas ut genom tjänsten. Denna kontroll skyddar dig som avsändare från risken att dina utskick hamnar i mottagarens skräppostmapp istället för inkorg. Läs mer om alla funktioner som ingår i mailRelate.

 

8 steg att skapa en lönsam dialog

mailRelate-mobil

Det främsta syftet med WebbPlatsens nyhetsbrevstjänst mailRelate är att skapa en aktiv dialog mellan företag och sina kunder. Det viktiga är att skapa ett värde som kunderna uppskattar och att nå dem med rätt budskap vid rätt tillfälle. Här är några sätt att skapa en god relation till sina kunder.

1. Nå dem – var de än befinner sig

Över 50% av alla e-post  läses på mobil, så använd en av mailRelates alla responsiva mallar som automatiskt anpassas efter skärmstorlek. Uppmuntra dessutom till att klicka vidare på länkar.

2. Tänk långsiktigt

Det finns ingen anledning att uppfinna hjulet på nytt varje gång du vill kommunicera med dina kunder. Dra nytta av den teknik som redan finns, som automatiserade schemaläggningar, uppföljningar samt koppling till sociala medier.

3. Tänk också kortsiktigt

Skicka speciella kuponger med en veckas utgångsdatum och uppmuntra till ett besök till din butik under veckan.

4. Rulla ut erbjudanden på den röda mattan

Inrätta ett särskild VIP-program som automatiskt uppmuntrar dina kunder till att ta del av exklusiva specialerbjudanden.

5. Publicera dina vinnare

Ha en tävling som uppmuntrar besökarna att ta ett foto av din butik och be dem att lägga upp den på social medier med ett # med namnet på din butik.

6. Länka alltid till dina sidor på sociala medier

Använd dig utav Social Networking Bar i dina utskick så att det enkelt går att dela med sig utav dina utskick på sociala medier. Uppmuntra dina nya prenumeranter att även gilla dig på sociala medier genom att ge dem den möjligheten i bekräftelsemeddelandet de får då de har anmält sitt intresse för dina nyhetsbrev.

7. Förtydliga ditt budskap med en video

Videoklipp är mycket gångbart när ett budskap ska förmedlas. Gör korta videor och e-posta dem med uppmaningar samt publicera dem i alla dina sociala kanaler. Video är väldigt lätt att titta på och är en favorit för många användare. mailRelate har en widget som låter dig lägga in ett videoklipp direkt i ditt nyhetsbrev.

8. Var alltid förberedd – skapa automatiserade svar

Skapa en trigger som automatiskt skickar ut en passande uppföljning till de som har öppnat och svarat på ett av dina erbjudanden.

 

Vad kan jag göra för att undvika att mitt mejl hamnar i någons skräppostmapp

Styrkan med mailRelate är den grundliga kontrollen över alla e-postmeddelanden som skickas ut genom tjänsten. Denna kontroll skyddar dig som avsändare från risken att få dåligt rykte eller bli svartlistad och på så vis inte få dina utskick levererade till dina mottagare.

Vad händer om man får dåligt rykte eller om tjänsten man använder får dåligt rykte?

Om man får ett dåligt rykte hamnar ens utskick i skräppostmappen istället för mottagarens
inkorg. Det spelar ingen roll vem det är som har orsakat detta, samtliga som använder samma utskickstjänst drabbas. Det är just därför de här grundliga kontrollerna är viktiga för dig.

Hur kan man få dåligt rykte eller bli svartlistad?

Ett enkelt sätt att få dåligt rykte är att göra ett utskick till ogiltiga e-postadresser och på så vis få mängder av mejlstudsar med felmeddelande. Detta är ett typiskt beteende av en spamrobot, som bara skickar ut mängder av e-post till alla möjliga e-postadresser, både giltiga och ogiltiga. Men detta kan även ske om du gör ett utskick till mottagare som inte har bett om att få ditt utskick, t ex genom att göra ett utskick till en köpt adresslista vars e-postadresser inte längre är aktuella, och de som är aktuella anmäler ditt utskick som skräppost.

Undvik samarbete med oseriösa leverantörer

Använder du en dålig leverantör för att sköta era utskick så kan det  påverka utfallet av din e-postkampanj. Alla erbjuder nämligen inte denna kontroll i sin tjänst och kan på så vis heller inte garantera att dina utskick kommer fram till mottagarens inkorg, utan hamnar istället i mottagarens skräppostmapp.

Vad du kan göra för att slippa bli lurad per e-post

epostfiske_mr

Det är inte lätt att avslöja nätfiske, utan att öppna ett e-postmeddelande. Även säkerhetsproffsen åker dit. Varje gång ett meddelande kommer in får mottagaren en impuls att läsa igenom det. Nätfiske handlar just om det, att få mottagaren att nappa på betet och öppna den bifogade filen eller klicka på länken med skadlig kod. Här är tre nyttiga tips att komma ihåg så du slipper bli lurad och utsatt för virus och trojaner via e-post.

1. Kontrollera avsändare, ämnesrad och bifogade filer

  • Se upp med alla okända namn. All e-post som uppges vara skickade från en finansiell institution är i regel fejk. Ingen bank skickar e-post till sina kunder numera.
  • Tänk till när du läser ämnesraden på meddelandet. Ämnesrader som handlar om att locka till nyfikenhet bör hanteras med försiktighet.
  • Finns det med någon bifogad fil? Det bästa är att låta bli att öppna bifogade filer. Fråga dig själv först varför du ska öppna dem. Väntar du på e-post med en bifogad fil? Varför finns det ens med en bifogad fil? Var misstänksam mot alla packade zip-filer, liksom filer med filformat för program som Word, Excel, Powerpoint och Adobe Reader (.doc, .docx, xls, .xlsx, .ppt, .pptx, .pdf). Alla meddelanden från okända avsändare med otydliga budskap är i regel bedrägerier.

2. Granska meddelandets innehåll

Kontroll av avsändare, ämnesrad och bifogade filer bör ha sorterat bort de flesta nätfiskeförsök. Men anta att allt verkar okej så långt, finns det ändå goda skäl till att anta motsatsen. Mängder av hackare finns därute som kapar ens vänners vänners konton. Det är oftast okej att läsa ett e-postmeddelande i form av vanlig text, om man inte klickar på några länkar. Fraser som ”Kära affärskollega…” är tydliga varningsflaggor, vilket även gäller e-post från helt främmande personer i okända ärenden som tilltalar en med förnamn. Var även försiktig med innehåll som uppmanar till någon form av handling som t ex efterfrågan av mer information, varningar eller annat. Ofta används tricks för att lura mottagaren att agera, exempelvis genom formuleringar som väcker känslor eller genom att hänvisa till en person med inflytande eller makt.

3. Undersök e-postmeddelandets rubrikhuvud

Rubrikhuvudet på ett e-postmeddelande innehåller användbar information som kan användas för att bekräfta misstankar om en avsändare är ute i bedrägliga syften. Där finns information om avsändaren och mottagarinformation som: ip-adresser, operatörsinformation och vilket företag som betecknas som avsändare. Det går även att utläsa om meddelandet har gått igenom några antispamtjänster och fått grönt ljus.

Öka tryggheten med ett bra antivirusskydd

Bästa skyddet mot nätfiske är en kombination av sunt förnuft, utbildning samt bra antispamskydd. På WebbPlatsen använder vi AVG. Just pga att det är ett kraftfullt skydd mot sofistikerade hot, men även för att det är ett smidigt program som sköter sig själv utan att vara i vägen och belasta datorn. Läs gärna mer om AVG på avgantivirus.se och ja, det är vi som är Nordens största återförsäljare för AVG här i Sverige.

 

Allt fler läser sina mejl i mobilen

mR_responsivD_mR

Detta fastslogs i rapporten US Consumer Device Preference Report: Q4 2013. Närmare bestämt öppnas 48 procent av alla reklamutskick numer på en smartphone, medan 35 procent öppnas på en stationär eller bärbar dator och 17 procent på en surfplatta. Men det är inte allt. Då våra nätvanor nu blivit alltmer mobila har många användare fått in en vana att titta på sin mobil upprepade gånger under dagen. Enligt en undersökning nyligen publicerad i Dagens media tittar vi faktiskt på vår mobil 150 gånger per dag!

Med detta konstaterat är mobilannonsering numer en nödvändighet och att använda mallar med responsiv design som automatiskt anpassas efter besökarens skärmstorlek är ett måste. Med en mall gjord för att läsas på en dator blir det allt för krångligt för mottagaren att läsa utskicket i en mobil. Då måste de zooma in och ut eller dra utskicket fram och tillbaka över den lilla skärmen för att försöka läsa och förstå dess poäng. Det är inte alls konstigt om de tröttnar och väljer att radera det istället.

Det blir med andra ord allt tydligare att e-postutskick är framförallt lika med mobilmarknadsföring. mailRelate är en utskickstjänst som har insett det här och erbjuder sina kunder en rad olika färdiga mobilanpassade mallar och får på så vis fortfarande en bra chans till att lyckas med sina utskick.

Enligt undersökningen i Dagens media visar undersökningen även när det ger mest utslag för mobilmarknadsföring. Enligt statistiken används mobiler som mest mellan söndag och onsdag, men sjunker sedan fram emot helgen. ”På lunchen är det dags för musik, en koll på börskurserna, se på ett klipp från gårdagens matcher och lösa familjerelaterade uppgifter. Under eftermiddagen håller man kontakten på sociala nätverk, går in på portaler, kollar på mode och andra livsstilssajter och underhållning. På kvällen är användandet som högst och då handlar det främst om att koppla av med spel, underhållning och sport.” Ett utskicksverktyg som mailRelate, där man kan schemalägga sina utskick till den bästa tiden, underlättar arbetet med att få till ett lyckat utskick.

Läs mer om vad som ingår i WebbPlatsens webbaserade utskickstjänst mailRelate på www.mailrelate.se eller ring oss direkt på 08-54 55 54 70 om du vill veta mer.

mailRelate ger dig enkla verktyg för dina utskick

  • Importera dina adresslistor, resten sköter sig självt
  • Skapa snygga nyhetsbrev med bara ett par klick genom att använda färdiga mallar, eller gör dina egna
  • Färdiga mallar med responsiv design som fungerar bra i mobiler och på surfplattor
  • Skicka säkra utskick som enkelt kan delas med andra på sociala medier
  • Gör uppföljning och se vad dina utskick kan leda till

Lyckas i julhandeln med hjälp av utskick

mailRelate_blogg

Julen är den tid på året då vi förväntas konsumera som allra mest och konkurrensen mellan företagen är som tuffast. Samma visa år efter år. Just under den här perioden är det därför extra viktigt att förstå sig på sina kunder och hur man kan kommunicera och interagera med dem på bästa sätt. Här är fem tips för lyckad e-postmarknadsföring under julhandelns hektiska period innan jul.

Ett. Skicka ut dina julerbjudanden tidigt

Månaderna före jul är ett gyllene tillfällen att satsa på e-postmarknadsföring. Många konsumenter påbörjar att handla sina julklappar redan i november. Om inte du tar tillfället i akt, finns risken att dina konkurrenter plockar just de där extra viktiga marknadsandelarna ifrån dig. Att vara ute i god tid innan jul är med andra ord mycket viktigt. Ju närmare jul man kommer, desto fler företag tävlar dessutom om konsumentens uppmärksamhet.

Två. Riktade, tydliga och enkla erbjudanden

E-postmarknadsföring och nyhetsbrev anses vara det allra bästa sättet att kommunicera med kunder för att få dem att gå från tanke till köp enligt en undersökning utförd av Harris Interactive. Nyckeln till ökad framgång med e-postkampanjer är att rikta sina meddelanden. Tänk på att dina kunder är i farten mer än någonsin under den här perioden. Ditt erbjudande bör vara igenkännande, enkelt och direkt och ge kunden en tydlig uppmaning till handling. Det är viktigt att fånga uppmärksamheten av kunden så tidigt som möjligt, ja redan på ämnesraden. Enligt Harris Interactives undersökning hade mer än hälften av de som öppnat ett erbjudande, gjort det för att de såg ett särskilt erbjudande eller ämne i ämnesraden som hade intresserat dem.

Tre. Nå ut till den mobila publiken

Våra nätvanor blir alltmer mobila. Många tittar upprepade gånger i sin mobil när de är ute på sin shoppingrunda. För att hitta vilken butik som säljer varan, vart butiken ligger, läsa recensioner om produkten de är intresserade av, leta efter veckans erbjudanden eller t o m för att hitta varan i butiken. Tänk därför på att utforma erbjudanden som även är enkla att läsa på en mobilskärm. Använd gärna de smalare mobilvänliga mallarna. De hjälper dig med att hålla budskapet kort och koncist.

Fyra. Nå ut till de sociala medierna

Företag bör vara extra aktiva på sociala medier under julruschen och delta i samtalen. Oavsett om det handlar om att marknadsföra julerbjudande, belöna lojala kunder, svara på frågor eller att ta itu med klagomål. mailRelates fiffiga funktion högst upp på alla utskick, Social Networking Bar, förenklar delning av utskick till sociala medier och visar dessutom statistik efter besök och delning.

Fem. Visa upp ditt erbjudande i ett videoklipp

Video på internet blir bara mer populärt för varje sekund. En video där mottagaren uppmanas till någon form av handling kan vara mycket effektivt. Vare sig syftet är att ladda ner en fil, klicka på en länk till en hemsida, börja prenumerera på ett nyhetsbrev eller vad du nu vill att hon/han ska göra. mailRelate innehåller numer en video-widget som du enkelt kan dra och släppa till ditt utskick. Du kan låta dina mottagare dela med sig av ditt videoklipp samt lägga till en klickbar textplatta. Du kan även skapa ett formulär som prenumeranter kan fylla i för att kontakta dig.

Undkom trojaner i din dator

trojaner220Nuförtiden är det inte lika vanligt med datorvirus som sprider sig vidare genom att kopiera sig själva. Nu är det istället trojanernas tid. De betydligt mer sofistikerade hoten mot din dator och din identitet på nätet. Men vad är då en trojan? Jo, en trojan är ett slags datorvirus som gömmer sig inuti ett annat program. Förr var det främsta syftet med trojanen att förstöra filer och ställa till med problem för den drabbade användaren. Idag handlar det mer om att dra in pengar till de som ligger bakom trojanen. En trojan kan samla ihop information om användaren genom att spionera på vad användaren gör och sparar på den infekterade datorn. Information som t ex användarnamn, lösenord och kontonummer och som antingen utnyttjas av bovarna själva eller som de säljer vidare på den svarta marknaden.

Ett annat vanligt syfte med en trojan är att göra din dator till en så kallad zombie, fast i ett virtuellt nätverk av andra infekterade datorer, där samtliga kontrolleras av de som ligger bakom trojanen. Med hjälp av en server kan de sedan skicka ut olika kommandon till alla de infekterade datorerna och få dem att tillsammans skicka ut skräppost, genomföra omfattande attacker mot andra servrar mm. Detta i sin tur kan leda till att din Internetleverantör kan stänga av ditt konto, eftersom det sällan är tillåtet att skicka spam från sitt konto.

Trojaner är skickliga på att gömma sig i datorer och se till så att de inte belastar den så pass mycket att du blir misstänksam. Därför är det extra viktigt att vara försiktig och tänka till innan du råkar klicka på något och på samma gång bli infekterad. Här är en lista att följa för att minimera risken.

1. Akta dig för privatkopierade program

När nya versioner av populära program släppts tar det inte lång tid tills någon har lyckats plockat bort kopieringsskyddet, för att sedan lägga upp det för nedladdning på en fildelningssajt. Då passar trojanskapare på att ladda ner det, för att lägga in sin trojan i installationsprogrammet och sedan ladda upp det till olika sajter.

2. Använd inte verktyg som kan plocka bort kopieringsskydd eller skapa serienycklar

Ett alternativ till de privatkopierade programmen är de verktyg som används för att plocka bort kopieringsskyddet, eller de som kan skapa serienycklar som kan aktivera fullversionen av ett kommersiellt program. Likt privatkopierade program, är de här verktygen också väldigt populära och därmed även mycket lockande att infektera med trojaner och annan skadlig kod.

3. Installera inte något extra program för att se videoklipp på nätet

En del webbsidor påstår att de har eftertraktade videoklipp att visa sina besökare. Det handlar då oftast om klipp på kändisar och barnförbjudet innehåll. Men istället för att visa videoklippet står det att besökaren först måste installera en speciell videospelare för att kunna se det. En videospelare som egentligen är något helt annat. Nuförtiden behövs det sällan något extraprogram för att se videoklipp på nätet.

4. Ladda bara ner kända gratisprogram från originalsajten

En hel del populära program utvecklas med öppen källkod, vilket innebär att själva koden för programmet är fri att ladda ner. Vem som helst kan göra förbättringar och sedan distribuera sin egen version. En stor nackdel med det här är att det är enkelt för trojanskapare att göra egna versioner som de infekterar med skadlig kod och sedan lägger upp för allmänheten att ladda ner. Men det är inte enbart program med öppen källkod som de använder sig utav, utan även populära gratisprogram som många laddar ner.

5. Hämta alltid uppdateringar från utvecklarens hemsida

Det är viktigt att uppdatera till den senaste versionen av de program du använder, för att undvika eventuella säkerhetshål som kan öppna upp din dator för hot. Men även här måste du ha ett vaket öga. På en del webbsidor kan du t ex mötas av en text som säger att du måste uppdatera något av de tilläggen som behövs för att kunna visa sidan för dig på ett korrekt sätt. Tillägg som t ex Acrobat Reader, Adobe Flash eller Apple QuickTime. Denna dialogruta kan vara infekterad och om du klickar vidare på länken för att installera den uppdatering som behövs, installerar du inte den nya versionen, utan en trojan.

Skydda dig med ett bra antivirusprogram och sunt förnuft

För att skydda dig mot trojaner behöver du inte bara ett bra antivirusprogram, utan också ett sunt förnuft. Förutom de fem listade råden över vad du bör tänka på när du är på webben, är det även viktigt att vara källkritisk. Klicka inte naivt på vad som helst var som helst.

När du ska skaffa dig ett antivirusprogram är det ett Internet Security-paket som ger din dator ett komplett skydd. Med de mindre varianterna som AntiVirus behöver du t ex komplettera med en egen brandvägg. Vi på WebbPlatsen är auktoriserade återförsäljare för AVGs programsvit och valde att samarbeta med just dem på grund av att vi verkligen uppskattar programmen. Deras antivirusprogram är enkla men ändå robusta och jobbar i det tysta i bakgrunden, utan att belasta datorn. Programmen i sig är på engelska, men utan krångliga datatermer, då en av AVGs mål är att alla ska kunna köra och förstå deras program. Men trots det kan det självklart uppstå stunder då du skulle vilja rådfråga eller få hjälp av någon med ditt skydd. Fördelen med att köpa AVG hos oss på avgantivirus.se är att vi hjälper alla våra kunder på svenska, över telefon, e-post eller via fjärr.

Om du av någon anledning inte kan eller vill betala för ett, finns det gratis antivirusprogram. Men de innehåller enbart det mest grundläggande skyddet och det ingår sällan någon support då, så händer det något har du ingen att få hjälp ifrån.

Besök vår hemsida om du vill veta mer: www.avgantivirus.se

Text delvis tagen från teknikbloggen tkj.se

Så här svårt kan det vara att upptäcka skadliga mejl

Google-Drive-email

Det är tidig morgon och med ett halvt öga öppet njuter du av dagens första kopp kaffe medan du läser din e-post och drömmer dig bort om att vara tillbaka i din säng igen. Tja, det är så jag brukar vara på en måndagsmorgon i alla fall. Så när jag får ett mejl med ämnet: ”Du har ett nytt oläst meddelande på Google Drive!”, börjar min något slöa hjärna fundera lite, ”Åh jag använder Google Drive, undrar vad det här kan handla om?” vilket sedan övergår till ”Hmm, det här ser ju ganska äkta ut, kanske det är ett bluffmejl”. Jag vaknar till och börjar undersöka meddelandet allt mer noggrant och när jag håller muspekaren över ”Click Here”, ser jag att det är länkat till en annan webbplats som inte har något alls att göra med Google Drive. Jag slår vad om att om jag nu klickar på länken, skulle jag komma till någon otäckt webbplats som antingen skulle försöka få ur mig personlig information eller infektera min dator med skadlig kod. Just därför vill jag nu ge er tre snabba kom-ihåg att lägga på minnet, innan du klickar vidare på någon länk i ett e-postmeddelande.

  1. Läs igenom allt i meddelandet innan du klickar på någon länk i det.
  2. Om det inte ser ”helt rätt” ut, var extra observant och se vart länkar leder genom att hålla muspekaren över dem.
  3. Om du är osäker, radera meddelandet. Om det var viktigt, kommer avsändaren säkert skicka ett nytt till dig!

AVGs antivirusprogram upptäcker, blockerar och tar bort skadliga hot på din dator

AVGs samtliga antivirusprogram inkluderar AVG LinkScanner® Surf-Shield som bygger på en smart förebyggande teknik som hindrar dig att besöka infekterade webbplatser. WebbPlatsen är auktoriserade återförsäljare av AVG och köper du din licens hos oss på avgantivirus.se ingår dessutom svensk support och rådgivning per telefon, e-post och via fjärranslutning.

Läs mer på www.avgantivirus.se

 

Öka antalet prenumeranter med hjälp av sociala medier

E-post är ett bra sätt att hålla kontakten med sina kunder. Men i en värld fylld av olika sorts kanaler att föra ut sitt budskap genom, räcker det sällan enbart med nyhetsbrev. Man bör finnas med i så många kanaler som möjligt. Detta är något av en utmaning, men inget att vara nervös för. Vi ska nu gå igenom fördelar med att finnas på de sociala medierna och vad man kan göra för att få fler följeslagare.

Håll kontakt över flera kanaler

Tänk på dina konton på sociala medier som ypperliga tillfällen att integrera med dina nuvarande och förhoppningsvis nya kunder. I en idealisk värld skulle du ha kontakt med alla dina kunder, genom alla de olika kanalerna. Inte för att ”få X antal Gillar” är ett mål i sig, men genom att hålla kontakten, delta, samt att varje gång som du kommunicerar på sociala medier, kan det resultera i att komma ett litet steg närmare ökad försäljning. Som du säkert redan har gissat, kommer inte dina inlägg på sociala medier ge dig en aktiv och högljudd publik, men det ger dig och ditt företag lite extra uppmärksamhet. Uppmuntra alltid delning på sociala medier och försök även att få de som ser dig där att anmäla sig till din e-postlista. Men hur du ska lyckas med just den biten sparar vi till en annan dag. Låt oss först fokusera på att få dina prenumeranter att också bli dina följeslagare på de sociala medierna.

Skapa ett ”Följ oss på sociala medier” utskick

Speciellt när du börjar använda dig utav sociala medier eller när du skapar konton på fler ställen, som till exempel Pinterest, YouTube eller LinkedIn, bör du skapa ett utskick till dina nuvarande prenumeranter och informera dem om nyheten. Om du däremot antar att intresset för dina sociala kanaler är en aningens svalt, kan det vara en bättre idé att kombinera informationen med ett annat budskap. Ett sätt att få alla dina prenumeranter, nya som befintliga, att bli medvetna om dina aktiviteter på sociala medier, är att inkludera informationen på någon synlig plats, som t ex i ditt välkomstmeddelande som följer med i varje utskick du gör. Du kan kan också förtydliga det genom att lägga till ett YouTube-klipp i ditt utskick.

Mer konkret och kontinuerligt innehåll samt ”Gilla och vinn”

Såvida du inte arbetar för ett redan mycket uppskattat varumärke, är det inte tillräckligt att bara säga ”följ oss på sociala medier”. Du måste förklara värdet med att börja följa dig. Som t ex att skriva inlägg som inspirerar dina följeslagare på något vis, erbjuda exklusiva erbjudanden via inlägg, informera om nya spännande produkter, nyheter mm. Fundera på vad du kan erbjuda dina följeslagare på de sociala medierna, som du inte samtidigt erbjuder i dina utskick. Det ska kännas meningsfullt och lite exklusivt att följa dig. Ett annat sätt att öka din sociala publik via din e-postlista är att uppmuntra till handling, där själva ”gilla” blir en förtjänst. Att ”gilla och vinna” behöver heller inte vara begränsat till dina prenumeranter, utan kan även uppmuntras att spridas vidare till andra. I mailRelate behöver du inte tänka på att skapa egna Gilla och Dela knappar i ditt utskick, då Social Networking fältet med tillhörande länkade loggor läggs till automatiskt när ditt nyhetsbrev skickas. Satsa även på kontinuitet. Lägg gärna ut ett tips om dagen eller ett nytt erbjudande per vecka eller varannan för att locka folk till att vilja fortsätta följa dig.

Visa de sociala loggorna i dina utskick

Ett av de enklaste sätten att använda dina nyhetsbrev för att få fler följeslagare är att inkludera länkade loggor till de sociala medier du gärna vill synas på. Dessa kan egentligen placeras vart som helst, men de brukar oftast hittas längst upp eller längst ner i utskicket. Många av mailRelates färdiga mallar innehåller redan de vanligaste loggorna. Även om dessa inte lockar till klick lika lätt, bidrar de ändå till en medvetenhet och visar att du är aktiv på dessa kanaler.