Öka antalet prenumeranter med hjälp av sociala medier

E-post är ett bra sätt att hålla kontakten med sina kunder. Men i en värld fylld av olika sorts kanaler att föra ut sitt budskap genom, räcker det sällan enbart med nyhetsbrev. Man bör finnas med i så många kanaler som möjligt. Detta är något av en utmaning, men inget att vara nervös för. Vi ska nu gå igenom fördelar med att finnas på de sociala medierna och vad man kan göra för att få fler följeslagare.

Håll kontakt över flera kanaler

Tänk på dina konton på sociala medier som ypperliga tillfällen att integrera med dina nuvarande och förhoppningsvis nya kunder. I en idealisk värld skulle du ha kontakt med alla dina kunder, genom alla de olika kanalerna. Inte för att ”få X antal Gillar” är ett mål i sig, men genom att hålla kontakten, delta, samt att varje gång som du kommunicerar på sociala medier, kan det resultera i att komma ett litet steg närmare ökad försäljning. Som du säkert redan har gissat, kommer inte dina inlägg på sociala medier ge dig en aktiv och högljudd publik, men det ger dig och ditt företag lite extra uppmärksamhet. Uppmuntra alltid delning på sociala medier och försök även att få de som ser dig där att anmäla sig till din e-postlista. Men hur du ska lyckas med just den biten sparar vi till en annan dag. Låt oss först fokusera på att få dina prenumeranter att också bli dina följeslagare på de sociala medierna.

Skapa ett ”Följ oss på sociala medier” utskick

Speciellt när du börjar använda dig utav sociala medier eller när du skapar konton på fler ställen, som till exempel Pinterest, YouTube eller LinkedIn, bör du skapa ett utskick till dina nuvarande prenumeranter och informera dem om nyheten. Om du däremot antar att intresset för dina sociala kanaler är en aningens svalt, kan det vara en bättre idé att kombinera informationen med ett annat budskap. Ett sätt att få alla dina prenumeranter, nya som befintliga, att bli medvetna om dina aktiviteter på sociala medier, är att inkludera informationen på någon synlig plats, som t ex i ditt välkomstmeddelande som följer med i varje utskick du gör. Du kan kan också förtydliga det genom att lägga till ett YouTube-klipp i ditt utskick.

Mer konkret och kontinuerligt innehåll samt ”Gilla och vinn”

Såvida du inte arbetar för ett redan mycket uppskattat varumärke, är det inte tillräckligt att bara säga ”följ oss på sociala medier”. Du måste förklara värdet med att börja följa dig. Som t ex att skriva inlägg som inspirerar dina följeslagare på något vis, erbjuda exklusiva erbjudanden via inlägg, informera om nya spännande produkter, nyheter mm. Fundera på vad du kan erbjuda dina följeslagare på de sociala medierna, som du inte samtidigt erbjuder i dina utskick. Det ska kännas meningsfullt och lite exklusivt att följa dig. Ett annat sätt att öka din sociala publik via din e-postlista är att uppmuntra till handling, där själva ”gilla” blir en förtjänst. Att ”gilla och vinna” behöver heller inte vara begränsat till dina prenumeranter, utan kan även uppmuntras att spridas vidare till andra. I mailRelate behöver du inte tänka på att skapa egna Gilla och Dela knappar i ditt utskick, då Social Networking fältet med tillhörande länkade loggor läggs till automatiskt när ditt nyhetsbrev skickas. Satsa även på kontinuitet. Lägg gärna ut ett tips om dagen eller ett nytt erbjudande per vecka eller varannan för att locka folk till att vilja fortsätta följa dig.

Visa de sociala loggorna i dina utskick

Ett av de enklaste sätten att använda dina nyhetsbrev för att få fler följeslagare är att inkludera länkade loggor till de sociala medier du gärna vill synas på. Dessa kan egentligen placeras vart som helst, men de brukar oftast hittas längst upp eller längst ner i utskicket. Många av mailRelates färdiga mallar innehåller redan de vanligaste loggorna. Även om dessa inte lockar till klick lika lätt, bidrar de ändå till en medvetenhet och visar att du är aktiv på dessa kanaler.