Vad kan jag göra för att undvika att mitt mejl hamnar i någons skräppostmapp

Styrkan med mailRelate är den grundliga kontrollen över alla e-postmeddelanden som skickas ut genom tjänsten. Denna kontroll skyddar dig som avsändare från risken att få dåligt rykte eller bli svartlistad och på så vis inte få dina utskick levererade till dina mottagare.

Vad händer om man får dåligt rykte eller om tjänsten man använder får dåligt rykte?

Om man får ett dåligt rykte hamnar ens utskick i skräppostmappen istället för mottagarens
inkorg. Det spelar ingen roll vem det är som har orsakat detta, samtliga som använder samma utskickstjänst drabbas. Det är just därför de här grundliga kontrollerna är viktiga för dig.

Hur kan man få dåligt rykte eller bli svartlistad?

Ett enkelt sätt att få dåligt rykte är att göra ett utskick till ogiltiga e-postadresser och på så vis få mängder av mejlstudsar med felmeddelande. Detta är ett typiskt beteende av en spamrobot, som bara skickar ut mängder av e-post till alla möjliga e-postadresser, både giltiga och ogiltiga. Men detta kan även ske om du gör ett utskick till mottagare som inte har bett om att få ditt utskick, t ex genom att göra ett utskick till en köpt adresslista vars e-postadresser inte längre är aktuella, och de som är aktuella anmäler ditt utskick som skräppost.

Undvik samarbete med oseriösa leverantörer

Använder du en dålig leverantör för att sköta era utskick så kan det  påverka utfallet av din e-postkampanj. Alla erbjuder nämligen inte denna kontroll i sin tjänst och kan på så vis heller inte garantera att dina utskick kommer fram till mottagarens inkorg, utan hamnar istället i mottagarens skräppostmapp.