Vad är ett acceptabelt antal klagomål, studsar och avprenumerationer?

Klagomål, studsar och avprenumerationer är alla indikationer på din listas hälsa och övergripande kvalitet. De är en direkt representation av hur glada dina mottagare är i att ta emot dina e-postmeddelanden och det påverkar ditt avsändarrykte.

Om du regelbundet skickar engagerande innehåll till en lista över personer som väntar på att få öppna ditt e-postmeddelande, ska dessa siffror vara 0 (eller mycket nära det). Varje klagomål eller hård studs du genererar är ett streck mot dig.

Studsar


En ”hård” studs: adressen finns inte längre (ännu sämre, det kanske aldrig fanns … Har du skickat ett bekräftelsemail?). Om problemet inte adresseras kan detta få dramatiska konsekvenser för ditt konto, ibland så långt som att få det avstängt. Alla hårda studsar kommer att tas bort från listan.

En ”mjuk” studs: e-postadressen är för närvarande inte tillgängligt av en ”tillfällig” anledning. När det blir 4 mjuka studsar på en e-postadress, kommer e-postadressen automatiskt att tas bort från listan. Obs! Rapporterna ger dig mycket detaljerad information om studsen på dina e-postmeddelanden, inklusive flera olika typer av studsar som inte anges ovan.

Varför tas e-postadresserna borta från listan?

För att undvika potentiella SPAM-klagomål. Det kommer också att bidra till din framtida e-poststatistik.

Studsfrekvens:

Totala studsar / Totalt antal personer du skickade ditt mail till

Förväntade resultat:

0% – 1%

Bör alltid vara mindre än 5%

Variabler:

  • Typ av industri
  • Hur aktuell/uppdaterad är din lista?
  • Hur ofta skickar du till din kontaktlista? Ju oftare du skickar desto lägre procent för varje kampanj.

Unsubscribes


Totalt antal unsubscribes / Totalt antal personer email skickades till

Det är mycket bättre för dig om någon avprenumererar än flaggar ditt utskick som spam.

SPAM Klagomål


Totalt antal klagomål / Totalt antal e-postmeddelanden som skickas till specifika internetleverantörer

Så snart någon markerar dig som skräppost tas de bort från listan.

Förväntade resultat:

0% – 0,1%

  • Använd bästa praxis för att undvika klagomål och skicka ett test till dig själv (se var det landar) innan du skickar ut din kampanj.
    Bör aldrig överstiga 0,25% (1 av 400 skickade e-postmeddelanden)


Tänk på att Internetleverantörer tittar på dessa siffror också. Om du har konsekvent har kritiska studs- / spamnivåer är det bara en tidsfråga innan dina e-postmeddelanden skickas till mottagarens skräpmapp och / eller blockeras permanent.

Om du bygger en ren lista och lär dig att undvika klagomål så klarar du dig bra.