Har du något emot?

Kan du föreställa dig hur det skulle vara om någon skickade ett mail till dig om något som inte längre intresserar dig? Eller värre, något du aldrig anmält dig för?

Du kanske frågar snällt att bli borttagen första gången. Via e-post, om det inte fanns någon Unsubscribe länk.

Du markerar e-postmeddelanden som skräppost efter det andra, eller om du är generös tredje gången.

Om det fortsätter kommer du förmodligen inte ens att öppna meddelandet.

Men om det händer för ofta kan du bli riktigt arg. Och du kan ”hämnas” genom att ha med det företaget så lite som möjligt.

Och som avsändare vill du inte att det händer med dig.

Så innan du börjar skriva utkastet för ditt första utskick, fråga dem om deras tillstånd att skicka dem e-post och nyhetsbrev. Om du gör det spammar du inte dem:

Du ger dem en tjänst som de bad om.

Tillstånd är inte svårt att få. Se till att du har en anmälningsblankett på din hemsida eller ge en länk på dina sociala mediasidor. Du kan till och med be folk att skicka ett mail med ett ämne som säger: ”Sign me up.”

Du kan också få ut det mesta av naturliga väntetider, som när folk betalar vid kassan. Ha en pappersblankett eller en surfplatta där folk kan registrera sig snabbt. Skicka dem ett bekräftelsemail, och du är klar!