HTML står för HyperText Markup Language. Det är sättet att webbsidor och e-postmallar är kodade så att texten formateras och bilder läggs till.
Vanlig Text (Plain Text) är vanlig text, utan speciella formateringsalternativ som fetstil, kursiv, understrykning eller speciella layoutalternativ.
Hur påverkar detta din kampanj?
E-postmeddelanden kan tas emot och ses i både HTML- eller Plain-Text-format. Beroende på vilken e-postklient eller särskilda inställningar dina mottagare använder kan eller kanske en HTML-kampanj inte visas.
Viktigt: Att ha en vanlig textversion med samma innehåll som HTML-versionen bidrar till att förbättra dina e-posters leverans.
Om HTML är känt kommer din mottagare att kunna se kampanjen med bilder, text och mönster som du kanske har valt när du skapade din kampanj.
Om HTML inte känns igen (vilket kan hända om mottagaren öppnar e-postmeddelandet på en mobiltelefon, till exempel) är det viktigt att ha en vanlig textversion av din kampanj så att en e-postklient kan visa den.
Kom ihåg: Vanliga textutskick är inte lika lätt spårbara.
- Ha många länkar och uppmuntra människor att klicka på dem
- Din vanliga textversion kan innehålla webbadresser, till exempel http: // och ftp: //
- Försök att begränsa tecknen i längden på webbadresser – allt över 80 tecken kommer att leda till att webbadressen bryts.
Vad ska man göra
- Generera en vanlig textversion baserad på din HTML-version genom att klicka på Generate from HTML i avsnittet Edit plain-text version i Email Campaign Builder. Ytterligare formatering krävs fortfarande.
- Om du vill veta vilken HTML-kod som passar bäst för specifika e-postklienter kan du referera till databasen E-poststandarder