7. Spåra din framgång – Spåra kampanjresultat

I den här artikeln visar vi dig verktygen till ditt förfogande för att spåra din framgång eller brist på e-postmarknadsföring, för att bättre kunna planera dina kampanjer i framtiden. Resultatspårning av e-postmarknadsföring är avgörande för din framgång.

Varför det är viktigt att spåra din statistik

Korrekt mätning av din e-postmarknadsföringsprestanda är avgörande för att bättre planera dina kampanjer. En effektiv kampanj kännetecknas av en hög öppningsfrekvens och en låg avvisningsfrekvens, och en som tar emot få avregistreringar och SPAM-klagomål.

Så här spårar du kampanjens resultat

Följ dessa steg för att hålla reda på hur det går för din kampanj:

  • Gå till Kampanjer.

 

 

  • Välj alternativet Skickat under Kampanjer.

 

 

  • Välj och klicka på den kampanj som du vill bedöma resultatet för.

 

 

 

 

  • På den här sidan kan du spåra resultatet för din kampanj.

 

 

 

  • Följande termer visas för din granskning:

 

  • Öppnat:
    • Det här är andelen personer som öppnade e-postmeddelandet.
    • Du kan öka öppettiderna genom att vara en erkänd avsändare, skriva en tydlig ämnesrad och använda en bra pre-header.
  • Klickfrekvens:
    • Det här är andelen personer som klickade på en av länkarna i ditt e-postmeddelande.
    • Gör din information lätt att förstå och ge läsarna en tydlig uppmaning till handling för att öka dina klickfrekvenser.
  • Avbokningsfrekvens:
    • En prenumerant kanske inte längre vill ta emot e-postmeddelanden från dig. I det här fallet, om de klickar på länken ”[AVSÄTT PRENUMERERA]”, tar de avsiktligt bort sig själva från din lista.
  • Leveranshastighet:
    • Både levererade och avvisade e-postprocentandelar visas här.
  • Studsar:
    • En avvisning inträffar när en kampanj inte levereras till en mottagare.
    • För mer information om detta ämne, läs vår artikel.

Hur man spårar kontaktaktiviteten

Du kan också spåra kontaktaktiviteten. För att se varje enskild kontakts aktivitet med avseende på din kampanj, välj fliken Kontaktaktivitet.

 

 

 

Här kan du se vilken kontakt som har öppnat, klickat på eller markerat din e-post som skräppost. På samma sätt kan du se vilka specifika mottagare som avslutat prenumerationen eller avvisat.

  • Spam:
    • E-post som är oönskad och kommersiell till sin natur. För närvarande kan vi bara mäta klagomålen för specifika internetleverantörer, men alla internetleverantörer spårar spam-klagomål, och det totala antalet klagomål påverkar avsändarens rykte.
    • Det bör aldrig överstiga 0,25 %