6. Innan du skickar: checklista över saker att verifiera – Testa din kampanj

Innan du skickar din kampanj kan du testa den genom att förhandsgranska den. Vi visar dig hur du gör det och vad du behöver verifiera innan du skickar. Innan du trycker på Skicka-knappen går vi igenom alla frågor du behöver svar på.

Varför det är viktigt att testa din kampanj

För att vara säker på att du skickar ut den bästa versionen av din e-post måste du testa den noggrant innan den skickas. Olika webbläsare och plattformar kan visa ditt innehåll på olika sätt, vilket påverkar mottagarens upplevelse.

Hur förhandsgranskar du och testar din kampanj

Du kan börja testa genom att klicka på ögonikonen längst upp till höger på e-postdesignern. Du kan se e-postmeddelandets innehåll i webbversion eller mobilversion.

 

 

Testa din kampanj (du kanske också vill skicka den till en vän för att kontrollera ev. stavfel mm), så att du kan se hur dina mottagare kommer att se den. Se till att skicka ett test till dig själv genom att klicka på pilen i det övre högra hörnet av e-postdesignern och välja Skicka testmail.

 

 

 

 

 

 

 

 

Följaktligen, varje gång du ändrar något, skicka ett nytt test. Det är aldrig fel att dubbelkolla allt.

Checklista över saker att verifiera innan du skickar

Korrekturläs innehållet i kampanjen; här är några punkter att tänka på.

☐ Förhandsgranskning: Kontrollera skrivbords- och mobilversionerna för att se till att informationen visas korrekt.

Rubrik:

☐ Finns det en länk för att visa e-postmeddelandet i webbläsaren?

☐ Förklaras det för prenumeranten att de prenumererar på nyhetsbrevet?

E-posttext:

☐ Visas alla bilder korrekt?

☐ När du för musen över bilderna, finns det en tydlig alternativ text som dyker upp?

☐ Fungerar alla länkar?

☐ Tar länkarna dig till rätt plats?

☐ Visas specialtecken korrekt?

Sidfot:

☐ Har du en länk för att avbryta prenumerationen [AVSLUTA PRENUMERERA]?

☐ Har du taggen [CLIENT.ADDRESS]?

Skicka

Du kan fortsätta till nästa steg när du färdig genom att klicka på knappen Fortsätt.

 

 

 

 

Här skulle det hjälpa om du tredubblade kollade kampanjens sammanfattning och välja mottagare.

Kampanjnamn: Välj namnet på kampanjen.

Från namn och e-post: Se till att avsändaren känns igen.

Till: Välj rätt lista.

Ämne: Ämnet ska vara tydligt och inte innehålla några stavfel.

Välj datum och tid för sändning

  • Skicka den så snart som möjligt

Om du är redo att skicka den nu, välj alternativet Skicka så snart som möjligt och klicka på knappen Skicka.

  • Schemalägg för senare leverans

Välj alternativet Ange en tid för att skicka och ange ett datum och en tid för att schemalägga din kampanj. Kampanjen kan schemaläggas två kalenderår i förväg (pågående och följande år).

Skicka din kampanj

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Genom att följa den här guiden är du redo att trycka på den gröna Skicka-knappen med tillförsikt.