8. Ditt nästa e-postmeddelande – Skapa engagemang

Kundengagemang är det pågående samtalet mellan ett företag och dess kunder, när det gäller varor eller tjänster som erbjuds av verksamheten och efterfrågas av kunderna. För att skapa detta engagemang kan du börja med att ha ett igenkännbart format genom alla dina kampanjer. På så sätt kan du spara tid när du skapar ditt nästa e-postmeddelande genom att duplicera det första du skickade. Du kan lära dig hur du gör det här.

Engagemangsgraden hjälper dig få en uppfattning om hur bra dina kampanjer går och ger utrymme för förbättringar.

Varför detta är viktigt

En lista med högt engagemang visar att dina mottagare är intresserade av det du skickar till dem. Om ditt engagemang är lågt bör du överväga olika strategier för att öka dina öppnings- och klickfrekvenser.

Din kundbas kan kontaktas via e-post för att starta eller fortsätta en konversation. Att prata om kampanjer och specialerbjudanden är bra, men det skapar inte mycket konversation. Enligt denna tumregel ska 80 % av din kommunikation vara innehåll som tillför mervärde för din kund, och endast 20 % ska vara säljpresentationer.

Hur du håller dina kunder engagerade

Den senaste bra affären är en bra konversationsstartare, men här är några ytterligare idéer:

Var experten

Ge relevant information om din bransch: Om det är en frisörsalong kan du separera dina kunder efter hårlängd och föreslå en mängd olika stilar. Överväg att dela ett recept på salladsdressing eller ge förslag på vin och måltider om du är en restaurang.

Kundpåminnelser

Det är lika viktigt att påminna nuvarande kunder om varför de ska fortsätta använda eller köpa ett varumärke som det är att marknadsföra det för potentiella kunder. Mekaniker kan till exempel skicka ett e-postmeddelande och påminna kunderna om att byta vinterdäck eller få sin luftkonditionering kontrollerad.

Du kan bara säga ”hej”

Ibland kan du bara säga ”God Jul” eller ”Gott Nytt År” utan att säga ”Superrea”!” Hälsa dina kunder och låt dem veta att du bara vill hålla kontakten med dem.

Det är ännu bättre att säga tack

Var du på ett event där du träffade många nya människor? Berätta för dem att du uppskattar deras tid genom att skicka ett tackmejl till dem och fråga dem om vad som intresserar dem.

Dela en berättelse

Om du är en bröllopsplanerare och bevittnade en fantastisk tradition som äger rum, kanske du kan dela den med dina andra kunder.

Eventuella företagsändringar

Går du på en mässa utanför stan? Skicka e-post till dina kunder i en stad för att låta dem veta att du är i närheten. Flyttar du? Dela din nya adress.

Är du på besök?

Går du på en mässa? Är du värd för ett speciellt evenemang? Bjud in dina kunder via e-post. Förutom att det är billigare och mer miljövänligt kan du faktiskt också kontrollera vem som läser inbjudan.

Se till att dina kunder är engagerade i relevant och intressant innehåll enligt din varumärkesidentitet och marknadsföringsstrategi. Vi är alltid glada över att kunna föreslå nya sätt vi kan fortsätta att berika din e-postupplevelse.