5. Ditt nästa utskick

Om du gillar layouten för det första e-postmeddelandet du skickade kan du spara tid när du skapar ditt nästa utskick genom att duplicera (kopiera) din kampanj.

Så vad ska du prata om?


E-post är ett bra ställe att börja, eller fortsätta, ett samtal med din kundbas. Men tänk på att när du pratar om kampanjer och specialerbjudanden är det bra, det är inte särskilt positivt för konversationer. En bra tumregel är att 80% av dina meddelanden ska vara innehåll som ger värde till din kund och endast 20% ska vara en försäljningsnivå.
Här är några idéer bortom det senaste bästa avtalet du kan prata om:

Var experten

Ge dem relevant information om din bransch: Om du är en frisör kan du gruppera dina kunder på hårlängd och föreslå olika stilar för var och en. Om du har en restaurang kan du kanske överväga att dela ett recept på salladsdressing, eller ge förslag på vin och måltider.

Påminnelser

Om du är en mekaniker kan du skicka ett mail för att påminna kunderna om att komma in för att byta sina vinterdäck, eller kontrollera deras luftkonditionering.

Det är okej bara att säga ”hej”

Ibland kan du bara säga ”God jul” eller ”Gott nytt år” utan att säga ”Big Blowout Special!”

Det är ännu bättre att säga tack

Har du deltagit i en händelse och träffat många fantastiska nya människor? Bekräfta dem: skicka dem ett mail, tacka dem för sin tid och fråga dem om vad som intresserar dem.

Åh wow – du kom ihåg!

Genom att fråga människor när deras födelsedag är, kan du skicka dem ”Födelsedagspresent” via e-post: de kan ta ut en utskrift av e-postmeddelandet som du skickade dem för att lösa in deras gåva. Du kommer inte heller att komma ihåg dagen heller: skapa bara tolv grupper (en för varje månad) och schemalägg ett mail som ska skickas ut den första månaden.

Dela en historia

Om du är en bröllopsplanerare och har sett en riktigt fantastisk tradition äga rum, kan du berätta för dina andra kunder om det – det kan hjälpa dem att skapa nya traditioner.

Alla företag ändras

Kommer man till en utställning i en annan stad? Skicka ett mail till dina kunder i en stad för att berätta för dem att du kommer att vara i närheten. Flytta? Berätta för dina lojala följare om din nya adress.

Besöker du

Deltar du i en mässa? Vara värd för en speciell händelse? Skicka ut en e-postinbjudan till dina kunder. Det är billigare än pappersinbjudningar, grönare och du kan faktiskt se vem som läser det.

No comments yet.

Kommentera