Från A till Ö i mailRelate

ALL-TIME CLICKS Om du har en länk i flera olika utskick, kan du vid All-Time Clicks se hur många gånger den länken har blivit klickad i alla dina utskick.

BOUNCED MESSAGES är permanenta studsar som inte kan lösas enkelt. Som om du t ex skickat till en specifik domän som inte längre finns.

En COMPLAINT är något som en prenumerant kan skicka till sin Internetleverantör genom att markera ditt utskick som skräppost. De flesta Internetleverantörer skickar vidare informationen till vår server och registrerar det som ett klagomål (complaint). Prenumerantens adress avregistreras även samtidigt på ditt konto och kommer inte få fler utskick. Om du får många klagomål eller om en stor grupp prenumeranter väljer att avregistrera sig från dina utskick genom att välja unsubscribe i ditt formulär i samband med ett och samma utskick, finns det en risk för att du kan bli svartlistad.

CLICKS registreras när någon klickar på en länk i ditt nyhetsbrev.

När du använder DOUBLE OPT (intresseanmälan plus bekräftelse) sparas enbart bekräftade e-postadresser på ditt konto. Alla nya prenumeranter måste bekräfta sin registrering genom att svara på bekräftelsemeddelandet som skickas ut till deras e-postadress per automatik.

Ett FILTER är ett kraftfullt verktyg som du kan använda då du vill göra riktade utskick till enbart en del av dina prenumeranter. Med ett filter utgår du ifrån ett kriterium som beskriver dem. Kriterium som t ex registreringsdatum, namn, företag, adress, stad, postnummer och land. Filter använder du för att samla in en grupp prenumeranter som du vill skicka TILL, inte för att välja ut de du inte vill skicka till.

FORMS är formulär som finns till för dina prenumeranter att fylla i. T ex för att dela ett nyhetsbrev med en vän, prenumerera på fler utskick, ändra sina kontouppgifter osv.

Funktionen MAIL MERGE tar information som du har sparat i dina distributionslistor och lägger till den i ditt utskick. På så vis kan du göra mer personliga nyhetsbrev till dina prenumeranter. Några exempel är: {{{email_address}}}{{{first_name}}} Använd {{{email_address}}} för att infoga prenumeranters e-postadress. Använd {{{first_name}}} för att infoga dina prenumeranters förnamn osv.
OBS! För att Mail merge ska fungera måste det valda värdet finnas ifyllt i dina distributionslistor.
Du kan också använda rullgardinsmenyn Add mail merge i editorn, eller Mail merge-länken i den förenklade mall-editorn. mailRelate ersätter det valda värdet med information från dina distributionslistor då utskicket går iväg till dina prenumeranter.

MERGE MATCHED RECORDS innebär att systemet slår ihop matchande information vid import av adresslistor. Detta kan ske då en av adresserna du importerar redan finns på ditt konto. Om du sätter ett kryss i rutan kommer den importerade dubblettens information skriva över den som redan finns på kontot.

TRIGGERS används för att skicka ut meddelande per automatik. Exempelvis då du vill gratulera en prenumerant på sin födelsedag, skicka ett välkomstbrev, som ett uppföljningsmeddelande eller skicka ut en påminnelse. En trigger kan anpassas efter datum, tid, månadsvis och årsvis.

UNDELIVERED MESSAGES är mjuka studsar. Mjuka studsar är tillfälliga fel som kan lösas så småningom. Problem som kan orsaka detta är t ex att du mejlat till en inkorg som är full och inte kan ta emot fler mejl.

En VIEW är när en prenumerant har öppnat ditt utskick. Vi använder en genomskinlig 1 pixel stor bild för att kunna spåra detta. Detta är viktigt att förstå eftersom många vanliga e-postklienter (t ex Outlook, Gmail, Yahoo) blockera bilder som standard. Om en prenumerant inte väljer att ladda ner bilderna i utskicket, kan vi inte heller spåra det faktum att de har sett ditt meddelande. Om en prenumerant tittar på meddelande tre gånger, får du tre views.